A Smartphone Company's Innovative Marketing Strategy in the Chinese Market : A case study of iPhone
Sun, Yu (2014)
Sun, Yu
Vaasan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147774
Tiivistelmä
Langattoman internetin ja matkaviestintälaitteiden käytön kehittymisen myötä älypuhelimet ovat viime vuosien aikana saaneet korvaamattoman roolin elämässämme, ja ne ovat vähitellen muuttaneet elintapojamme ja viestintäämme. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan iPhone-brändiä matkapuhelinalan esimerkkinä ja sen markkinointia Kiinassa, joka on lupaavin älypuhelinmarkkina maailmassa. Tavoitteena on selvittää, miten iPhone toteuttaa markkinointistrategiaansa ja miten kuluttajat arvioivat markkinoinnin menetelmiä, joita iPhone soveltaa markkinoille. Tiedonkeruu toteutettiin verkkokyselyn avulla, ja otos oli 100 kuluttajaa Kiinasta. 15 % heistä ovat Apple-faneja, ja suurin osa vastaajista tuntee iPhonen suhteellisen hyvin. Mielenkiintoista on, että kukaan vastaajista ei ole tietämätön iPhonesta. Ei ole myöskään yllättävää, että 48 % vastaajista on iPhone käyttäjiä, ja Samsung on toisella sijalla 23 % osuudella. iPhonea aina käyttävät ovat sellaisten ystävien ympäröimiä, jotka myös ovat saman brändin käyttäjiä ja päinvastoin. Kyselyssä selvitettiin kuluttajien asenteita iPhone-mainontaa kohtaan. Suurin osa vastaajista oli saanut tietoa verkkomedian kautta ja suusanallisesti ystäviltä. Enemmistöllä vastaajista oli neutraali asenne niitä tekijöitä kohtaan, jotka edistävät kuluttajien ostopäätöksiä. Vastaajat, jotka olivat ehdottomasti halukkaita ostamaan, kertoivat iPhone-markkinoinnin vaikuttavan heihin vahvasti, ja ostopäätökseen eniten vaikuttava tekijä oli korkeampi vastine rahalle. Tuotekokemus Applen myymälässä oli toinen vaikuttava tekijä. Tulosten mukaan kuluttajat nauttivat tuotekokemuksista Applen myymälässä, riippumatta siitä, ostavatko he iPhonea vai ei. Kerättyyn tietoon perustuen tutkimus antaa myös ehdotuksia kotimaisille ja ulkomaisille matkapuhelinvalmistajille.