Lannerangan magneettitutkimuksen visualisointi: Opiskelumateriaali röntgenhoitajaopiskelijoille
Jussinniemi, Tiia; Äijälä, Sofia (2022)
Jussinniemi, Tiia
Äijälä, Sofia
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052211029
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052211029
Tiivistelmä
Lannerangan magneettitutkimus on yksi yleisimmistä magneettitutkimuksista Suomessa. Magneettikuvaus sopii hyvin pehmytkudosrakenteiden poikkeamien osoittamiseen ja sen avulla voidaan diagnosoida esimerkiksi tulehduksia ja kasvaimia. Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä lannerangan magneettitutkimuksesta yhteistyössä Oulun ammattikorkeakoulun sekä Oulun yliopistollisen sairaalan (OYS) kanssa.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tuottaa opiskelumateriaali Oulun ammattikorkeakoululle radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelman opiskelijoille lannerangan magneettitutkimuksesta. Opiskelumateriaali tulee osaksi Oulun yliopiston ja Oulun ammattikorkeakoulun Lääketieteellisen kuvantamisen opetus- ja testilaboratorion kehittämistä, joka on osa Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittamaa kehittämishanketta. Opinnäytetyömme tavoitteena oli visualisoida lannerangan magneettitutkimuksen suorittaminen röntgenhoitajaopiskelijoille. Pyrimme opinnäytetyön avulla parantamaan opiskelijoiden turvallista ja korkeatasoista toimintaa, jotka ovat osa röntgenhoitajan eettisten ohjeiden keskeisiä periaatteita. Lyhyen aikavälin tavoitteena oli kaventaa teorian ja käytännön välistä kuilua ennen käytännönharjoittelua. Pitkän aikavälin tavoitteena on tukea ja vahvistaa röntgenhoitajanopiskelijoiden ammatillista kehittymistä magneettitutkimusten suorittamisen osalta, sekä parantaa potilasturvallisuutta työelämässä. Magneettitutkimuksen suorittamisen hallitseva röntgenhoitaja parantaa osaltaan potilasturvallisuutta sekä kykenee ohjaamaan tulevia opiskelijoita myös korkeatasoiseen toimintaan.
Tietoperustassa on käytetty kotimaisia ja kansainvälisiä lähteitä, jotka haettiin tieteellisistä tietokannoista. Opiskelumateriaalin tietoperusta perustuu Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin magneettitutkimusten menetelmäohjeisiin. Opiskelumateriaalin laatukriteereitä olivat sisällön ja kieliseikkojen lisäksi käytettävyys, visuaalisuus ja tarkoituksenmukaisuus. Opiskelumateriaalin laatua arvioitiin Webropol-kyselyn avulla. Vastaajat kokivat opiskelumateriaalin hyvin tehdyksi ja hyödylliseksi. Opiskelumateriaalia paranneltiin palautteiden perusteella käyttäjälle miellyttävämmäksi.
Tuotimme röntgenhoitajan työnkuvaa vastaavan ja ammatillista kehittymistä vahvistavan videon, jossa kuvaillaan yksityiskohtaisesti kaikki lannerangan magneettikuvauksen osa-alueet. Videon avulla voidaan parantaa potilasturvallisuutta, koska se konkretisoi harjoitteluun meneville opiskelijoille lannerangan magneettitutkimuksen kulun. Muistakin magneettitutkimuksista voitaisiin jatkossa tuottaa samankaltaisia, teoriatiedon kokoavia opiskelumateriaaleja, kuten pään tai polven magneettitutkimuksesta.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tuottaa opiskelumateriaali Oulun ammattikorkeakoululle radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelman opiskelijoille lannerangan magneettitutkimuksesta. Opiskelumateriaali tulee osaksi Oulun yliopiston ja Oulun ammattikorkeakoulun Lääketieteellisen kuvantamisen opetus- ja testilaboratorion kehittämistä, joka on osa Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittamaa kehittämishanketta. Opinnäytetyömme tavoitteena oli visualisoida lannerangan magneettitutkimuksen suorittaminen röntgenhoitajaopiskelijoille. Pyrimme opinnäytetyön avulla parantamaan opiskelijoiden turvallista ja korkeatasoista toimintaa, jotka ovat osa röntgenhoitajan eettisten ohjeiden keskeisiä periaatteita. Lyhyen aikavälin tavoitteena oli kaventaa teorian ja käytännön välistä kuilua ennen käytännönharjoittelua. Pitkän aikavälin tavoitteena on tukea ja vahvistaa röntgenhoitajanopiskelijoiden ammatillista kehittymistä magneettitutkimusten suorittamisen osalta, sekä parantaa potilasturvallisuutta työelämässä. Magneettitutkimuksen suorittamisen hallitseva röntgenhoitaja parantaa osaltaan potilasturvallisuutta sekä kykenee ohjaamaan tulevia opiskelijoita myös korkeatasoiseen toimintaan.
Tietoperustassa on käytetty kotimaisia ja kansainvälisiä lähteitä, jotka haettiin tieteellisistä tietokannoista. Opiskelumateriaalin tietoperusta perustuu Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin magneettitutkimusten menetelmäohjeisiin. Opiskelumateriaalin laatukriteereitä olivat sisällön ja kieliseikkojen lisäksi käytettävyys, visuaalisuus ja tarkoituksenmukaisuus. Opiskelumateriaalin laatua arvioitiin Webropol-kyselyn avulla. Vastaajat kokivat opiskelumateriaalin hyvin tehdyksi ja hyödylliseksi. Opiskelumateriaalia paranneltiin palautteiden perusteella käyttäjälle miellyttävämmäksi.
Tuotimme röntgenhoitajan työnkuvaa vastaavan ja ammatillista kehittymistä vahvistavan videon, jossa kuvaillaan yksityiskohtaisesti kaikki lannerangan magneettikuvauksen osa-alueet. Videon avulla voidaan parantaa potilasturvallisuutta, koska se konkretisoi harjoitteluun meneville opiskelijoille lannerangan magneettitutkimuksen kulun. Muistakin magneettitutkimuksista voitaisiin jatkossa tuottaa samankaltaisia, teoriatiedon kokoavia opiskelumateriaaleja, kuten pään tai polven magneettitutkimuksesta.