Hämyisät harmoniat - Näkökulmia impressionistisen urkuimprovisaation opetukseen
Suominen, Teemu (2022)
Suominen, Teemu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052211048
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052211048
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on esitellä improvisaatiota ja impressionismia, tarjota työkaluja urkuimprovisaation toteuttamiseen sekä pohtia ja tarkastella erityisesti impressionistisen urkuim-provisaation opettamista. Työssä käsitellään näitä asioita pyrkimällä vastaamaan seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Miten opettaa impressionistista urkuimprovisaatiota? Mitkä asiat muodos-tavat impressionistisen urkuimprovisaation vaikutelman? Tutkielma on luonteeltaan laadullinen, ja työn teoriapohjana on käytetty kirjallisuuslähteitä sekä kirjoittajan omaa opetuskokemusta.
Tutkielman lähtökohtien ymmärtämiseksi työn alussa esitellään improvisaation määritelmä ja historiaa klassisessa musiikissa sekä erityisesti urkumusiikissa. Lisäksi työssä esitellään impres-sionismin historiaa ja esiintymistä taiteessa, erityisesti ranskalaisessa urkutaiteessa. Opinnäyte-työssä tuodaan esille keinoja impressionistisen urkuimprovisaation opettamiseen, kuten mieliku-vien käyttäminen inspiraation löytämisessä, sekä erilaisia teknisiä harjoitteita. Lisäksi työssä esitellään elementtejä, jotka ovat tyypillisiä impressionistiselle musiikille ja improvisaatiolle. Täl-laisia elementtejä ovat esimerkiksi moodien käyttö, horjuva sävellajituntu, lisäsävelsointujen käyttö ja virtuoottiset tekniikat. Työssä käsitellään myös improvisaation opetuksen haasteita, joita ovat esimerkiksi oppilaan arkuus improvisoinnin aloittamisessa, harjoittelun tulosten havait-seminen sekä opettajan ja oppilaan välinen rooliasetelma.
Tätä opinnäytetyötä voivat hyödyntää kaikki urkuimprovisaatiosta, sen opettamisesta sekä opis-kelusta kiinnostuneet. Toivottavaa on, että tutkielman aihe voisi tavoittaa myös suomalaiset kirkkomuusikot, sillä urkuimprovisaatio on merkittävä ja olennainen osa länsimaista kirkkomusiik-kia ja näin ollen kanttoreiden arkipäivää.
Tutkielman lähtökohtien ymmärtämiseksi työn alussa esitellään improvisaation määritelmä ja historiaa klassisessa musiikissa sekä erityisesti urkumusiikissa. Lisäksi työssä esitellään impres-sionismin historiaa ja esiintymistä taiteessa, erityisesti ranskalaisessa urkutaiteessa. Opinnäyte-työssä tuodaan esille keinoja impressionistisen urkuimprovisaation opettamiseen, kuten mieliku-vien käyttäminen inspiraation löytämisessä, sekä erilaisia teknisiä harjoitteita. Lisäksi työssä esitellään elementtejä, jotka ovat tyypillisiä impressionistiselle musiikille ja improvisaatiolle. Täl-laisia elementtejä ovat esimerkiksi moodien käyttö, horjuva sävellajituntu, lisäsävelsointujen käyttö ja virtuoottiset tekniikat. Työssä käsitellään myös improvisaation opetuksen haasteita, joita ovat esimerkiksi oppilaan arkuus improvisoinnin aloittamisessa, harjoittelun tulosten havait-seminen sekä opettajan ja oppilaan välinen rooliasetelma.
Tätä opinnäytetyötä voivat hyödyntää kaikki urkuimprovisaatiosta, sen opettamisesta sekä opis-kelusta kiinnostuneet. Toivottavaa on, että tutkielman aihe voisi tavoittaa myös suomalaiset kirkkomuusikot, sillä urkuimprovisaatio on merkittävä ja olennainen osa länsimaista kirkkomusiik-kia ja näin ollen kanttoreiden arkipäivää.