Vedyn tulevaisuus Suomessa tieliikenteen polttoaineena
Kainu, Juuso (2022)
Kainu, Juuso
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052010817
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052010817
Tiivistelmä
Työn tarkoitus on vedyn tulevaisuuden selvittäminen, etujen ja ongelmien pohdinta energiankantajana. Pohdinta painottuu tieliikennekäytön energiatarpeisiin, ja siellä käytettävien energiakäyttöratkaisuiden vertailuun.
Vedyn tuotantomenetelmistä on löydettävissä tietoutta, samoin polttokennotekniikasta. Vedyn tulevaisuuden arviointi ja mahdollisuudet tuotanto, kuljetus ja jakelu yhdessä huomioiden, on käsitelty tässä opinnäytetyössä kokonaisuutena.
Hankitun tiedon ja kokonaisuuden kartoittamisessa on päädytty johtopäätökseen, että vety energiankantajana on yksi potentiaalinen vaihtoehto kohti päästötöntä tieliikennettä. Vedyn kuljetukseen ja jakeluun liittyvien, ja tässä opinnäytetyössä käsiteltyjen asioiden ratkaisut vaativat laajempaa energiapoliittista ohjausta, että tavoitteisiin päästään. On todettu, että jakeluverkon rakentaminen ensin raskaanliikenteen käyttöön olisi perusteltu ensiaskel siirryttäessä vedyn laajamittaisempaan käyttöön Suomen tieliikenteessä. The purpose of the thesis is to explore the future of hydrogen, to consider its advantages and problems as an energy carrier. The focus is on the energy needs and the comparison of energy solutions for road transport.
Information on hydrogen production methods is available, as is information on fuel cell technology. The assessment of the future of hydrogen and its potential, considering production, transport and distribution together, is dealt with in this thesis.
In the process of analyzing the information and the overall picture, it was concluded that hydrogen as an energy carrier is one potential alternative towards an emission-free road transport. The solutions to the issues related to hydrogen transport and distribution discussed in this thesis require wider energy policy guidance to achieve the objectives. It has been found that the construction of a distribution network for heavy duty vehicles, would be a reasonable first step in the transition to a more large-scale use of hydrogen in Finnish road transport.
Vedyn tuotantomenetelmistä on löydettävissä tietoutta, samoin polttokennotekniikasta. Vedyn tulevaisuuden arviointi ja mahdollisuudet tuotanto, kuljetus ja jakelu yhdessä huomioiden, on käsitelty tässä opinnäytetyössä kokonaisuutena.
Hankitun tiedon ja kokonaisuuden kartoittamisessa on päädytty johtopäätökseen, että vety energiankantajana on yksi potentiaalinen vaihtoehto kohti päästötöntä tieliikennettä. Vedyn kuljetukseen ja jakeluun liittyvien, ja tässä opinnäytetyössä käsiteltyjen asioiden ratkaisut vaativat laajempaa energiapoliittista ohjausta, että tavoitteisiin päästään. On todettu, että jakeluverkon rakentaminen ensin raskaanliikenteen käyttöön olisi perusteltu ensiaskel siirryttäessä vedyn laajamittaisempaan käyttöön Suomen tieliikenteessä.
Information on hydrogen production methods is available, as is information on fuel cell technology. The assessment of the future of hydrogen and its potential, considering production, transport and distribution together, is dealt with in this thesis.
In the process of analyzing the information and the overall picture, it was concluded that hydrogen as an energy carrier is one potential alternative towards an emission-free road transport. The solutions to the issues related to hydrogen transport and distribution discussed in this thesis require wider energy policy guidance to achieve the objectives. It has been found that the construction of a distribution network for heavy duty vehicles, would be a reasonable first step in the transition to a more large-scale use of hydrogen in Finnish road transport.