Insinöörien osaaminen
Wikstedt, Mikko (2022)
Wikstedt, Mikko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052110953
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052110953
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia osaamisen merkitystä insinöörin työssä. Helsingin Insinöörit HI ry on vahva vaikuttaja Insinööriliiton koulutus- ja elinkeinopolitiikassa. Työ tehtiin HI:n toiminnan kehittämiseksi. Opinnäytetyön tarkoituksena oli myös hyödyntää insinööritutkinnon kehittämistä tutkintokeskeisyydestä enemmän osaamisen tunnistamiseen ja luomiseen.
Tämä kvalitatiivinen tutkimus osaamisen merkityksestä toteutettiin lähettämällä Helsingin Insinöörien jäsenille sähköpostilla kyselylomake. Kysely lähetettiin 3.11.2020 ja muistutus 19.11.2020. Kumpikin lähetyskerta tavoitti noin 10 000 jäsentä. Vastauksia tuli yhteensä 454 kappaletta.
Teknologiateollisuus ry:n vuonna 2021 tekemän osaajatarveselvityksen mukaan toimiala tarvitsee vuosittain noin 13 300 uutta osaajaa. Työn ja osaamisen kohtaanto on ongelmallista koulutuksen osalta, koska sitä ei ole pystytty uudistamaan vastaamaan muuttunutta tilannetta. Viisi vuotta aikaisemmin tehdyt päätökset, parhaat arvaukset tarpeista osuvat harvoin kohdilleen.
Käsitettä osaaminen käytetään nykyään hyvin monessa eri yhteydessä. Lähinnä sitä käytetään asiantuntijuuden ja ammattitaidon sijaan. Osaaminen on sekä muodollisen koulutuksen että kokemisen ja kehityksen tulosta.
Kyselyyn vastaajat kokivat osaamisensa nyt, ja erityisesti valmiutensa toimia valmistumisensa jälkeen ensimmäisessä työpaikassa, merkittävästi alhaisemmaksi kuin toivottu tavoitetila ”riittävä aste tulevaisuudessa”. Opintolinjojen välillä löytyi eroja, jotka hyödyttävät koulutuksen suunnittelua. Metropolia ammattikorkeakoulusta valmistuneet kokivat usein nykytilansa heikommaksi, kuin muualta valmistuneet. Tätä tulosta tulee analysoida tarkoin Metropolian sisällä ja tehdä tarvittavia korjaavia toimenpiteitä. Tavoitetila koettiin aina selkeästi korkeammaksi kuin nykytila, joka korostaa jatkuvan oppimisen merkitystä.
Tämä kvalitatiivinen tutkimus osaamisen merkityksestä toteutettiin lähettämällä Helsingin Insinöörien jäsenille sähköpostilla kyselylomake. Kysely lähetettiin 3.11.2020 ja muistutus 19.11.2020. Kumpikin lähetyskerta tavoitti noin 10 000 jäsentä. Vastauksia tuli yhteensä 454 kappaletta.
Teknologiateollisuus ry:n vuonna 2021 tekemän osaajatarveselvityksen mukaan toimiala tarvitsee vuosittain noin 13 300 uutta osaajaa. Työn ja osaamisen kohtaanto on ongelmallista koulutuksen osalta, koska sitä ei ole pystytty uudistamaan vastaamaan muuttunutta tilannetta. Viisi vuotta aikaisemmin tehdyt päätökset, parhaat arvaukset tarpeista osuvat harvoin kohdilleen.
Käsitettä osaaminen käytetään nykyään hyvin monessa eri yhteydessä. Lähinnä sitä käytetään asiantuntijuuden ja ammattitaidon sijaan. Osaaminen on sekä muodollisen koulutuksen että kokemisen ja kehityksen tulosta.
Kyselyyn vastaajat kokivat osaamisensa nyt, ja erityisesti valmiutensa toimia valmistumisensa jälkeen ensimmäisessä työpaikassa, merkittävästi alhaisemmaksi kuin toivottu tavoitetila ”riittävä aste tulevaisuudessa”. Opintolinjojen välillä löytyi eroja, jotka hyödyttävät koulutuksen suunnittelua. Metropolia ammattikorkeakoulusta valmistuneet kokivat usein nykytilansa heikommaksi, kuin muualta valmistuneet. Tätä tulosta tulee analysoida tarkoin Metropolian sisällä ja tehdä tarvittavia korjaavia toimenpiteitä. Tavoitetila koettiin aina selkeästi korkeammaksi kuin nykytila, joka korostaa jatkuvan oppimisen merkitystä.