Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Hankintaprosessin kehittäminen

Lievonen, Sirkku (2022)

 
Avaa tiedosto
Lievonen_Sirkku.pdf (1.481Mt)
Lataukset: 


Lievonen, Sirkku
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052211027
Tiivistelmä
Tämän toimintatutkimuksen tarkoituksena oli kehittää hankintaprosessia kohdeyrityksessä. Kehitystyö toteutettiin yhteistyössä kohdeyrityksen hankintaosaston ja kohdeyrityksen sisaryrityksiin kuuluvien asiakkaiden kanssa, jotka toimivat ravintola-alalla. Kohdeyritys harjoittaa foodservice-tukkukauppaa ja suorittaa sisaryrityksilleen elintarvikehankintaa. Kehitystyön aluksi toteutetussa nykytilan kartoituksessa tunnistettiin ongelmia kohdeyrityksen ja asiakkaan hankintayhteistyössä, jotka olivat johtaneet asiakkaan luottamuksen heikentymiseen. Tunnistetut ongelmat liittyivät hankintaprosessin vastuualueisiin, kommunikaatioon ja hankinnan kohteen määrittelyn epämääräisyyteen. Kehitystyön tavoitteena oli palauttaa asiakkaan luottamus hankintayhteistyöhön.

Tietoperusta koostui hankintaan, tiedonkulkuun, työyhteisön toimintaan ja muutosjohtamiseen liittyvään kirjallisuuteen. Tietoperustassa käsiteltiin hankintaprosessia ja siihen liittyviä vaiheita ja vastuualueita, liiketoiminnan vaatimusten määrittelyä, työyhteisöviestintää ja toimivan työyhteisön toimintatapoja. Muutosjohtamisen teoriaa hyödynnettiin kehitystyön toteuttamisessa.

Tutkimismenetelminä olivat havainnointi ja teemahaastattelut. Kehittämismenetelmänä oli työpajatyöskentely. Havainnointia käytettiin apuna ongelmien tunnistamisessa. Ensimmäisissä teemahaastatteluissa kartoitettiin lähtötilannetta ennen kehitystyön aloittamista. Kehitystyön jälkeen toteutetuissa teemahaastattelussa selvitettiin kehitystyön tuloksia. Kehitystyö tapahtui työpajoissa, joissa kerättiin myös tutkimusaineistoa.

Kehitystyöllä saatiin ratkaistua hankintayhteistyössä tunnistetut ongelmat. Kehitystyön keskeisimmät tulokset olivat hankintaprosessin vaiheiden ja vastuualueiden selkeytyminen, tiedonkulun parantuminen ja hankinnan kohteen määrittelyn täsmentyminen. Kehitystyön mitatut tulokset olivat positiivisia, sillä kaikki yhteistyötä ja sen laatua mittaavat tulokset olivat parantuneet lähtötilanteesta. Johtopäätöksenä voitiin todeta yhteistyön asiakkaan ja hankinnan välillä parantuneen ja asiakkaan luottamuksen palautuneen hankintayhteistyöhön kehitystyön myötä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste