Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Tietokilpailupeli kaupalliseen tarkoitukseen

Tukiainen, Nikolas (2022)

 
Avaa tiedosto
Tukiainen_Nikolas.pdf (1009.Kt)
Lataukset: 


Tukiainen, Nikolas
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052211046
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa tilaajalle kaupalliseen tarkoitukseen sopiva tietokilpailupeli Android-, iOS- ja verkkoselainalustoille hyödyntäen Unity-pelimoottoria ja MariaDB-relaatiotietokantajärjestelmää.

Työn alussa tehtiin taustatutkimusta videopeleistä ja tarkemmin tietokilpailupeleistä osana pelialaa, niiden markkinoita ja yleisimpiä ansaintamalleja. Mobiilipelit ovat lyhyessä ajassa kehittyneet reilusti suurimmaksi pelialan tuottajaksi mobiililaitteiden kehityttyä ja isojen pelinkehittäjien alettua kehittää mobiilipelejä. Mobiilipeleissä ansaintamalleja on monia, mutta suosituin on ehdottomasti mainoksiin perustuva ansaintamalli, jossa peli on muuten ilmainen.

Työssä tutkittiin myös kahta tärkeintä projektissa käytettyä ohjelmistoa, jotka olivat Unity ja MariaDB. Unity on suosituin, tehokas ja ilmainen pelimoottori, ja se otettiin projektiin käyttöön, koska se antaa laajat mahdollisuudet pelinkehitykseen monille eri alustoille, mitä projektissa tarvittiin. MariaDB tarjoaa halvan, hyvän ja helppokäyttöisen relaatiotietokantajärjestelmän, joka toimii helposti Unityn kanssa.

Pelisovelluksen teknisessä toteutuksessa suunniteltiin ja ohjelmoitiin käyttöliittymäpohjainen ja tilakonetta ja kysymystietokantaa hyödyntävä tietokilpailupeli kolmelle eri alustalle. Pelisovellukseen toteutettiin myös pelin eri osien tallentaminen ja lataaminen kolmella tavalla ja mainospohjainen ansaintamalli. Työn suurin ongelmakohta oli etäpalvelimella olevan tietokannan saaminen yhteyteen Unityn kanssa. Toinen iso ongelma pelisovelluksessa oli tilakoneen toiminta, koska siinä on todella paljon eri osia ja testaamista tarvittiin paljon. Ongelmat saatiin ratkaistua paljolla testaamisella.

Insinöörityön lopputuloksena saatiin aikaiseksi mobiilialustalla ja verkkoselaimessa toimiva tietokilpailupeli ja toimiva kysymystietokanta. Tietokilpailupelin kehitys jatkuu pääasiassa viimeistelyyn ja uusien ominaisuuksien tuomiseen peliin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste