Tontinmuodostuksen, yhteisjärjestelysopimuksen ja rakennuslupaprosessin yhteensovittaminen
Rämäkkö, Konsta (2022)
Rämäkkö, Konsta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052211054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052211054
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli tutkia, miten tontinmuodostus, yhteisjärjestelysopimukset ja purkulupa tulee hoitaa ajallisesti rakennusluvan saamiseksi eri kunnissa. Tavoitteena oli tunnistaa kuntien toimintatapojen eroavaisuudet, jotta rakennuttaja osaa varautua niihin ajoissa uusissa rakennushankkeissa ja välttää näin rakennuslupaprosessien pitkittymisen niiden vuoksi.
Työssä käydään läpi tontinmuodostukseen, yhteisjärjestelysopimuksiin, purkulupaan ja rakennuslupaan liittyvää lainsäädäntöä sekä työn kohteena olleiden kuntien merkittävimpiä lähitulevaisuuden uudis- ja täydennysrakentamisen alueita. Lähdeaineistona ovat toimineet ajantasainen lainsäädäntö, aiheesta julkaistut artikkelit, internetistä löytyvät erilaiset rakennuttajille tarkoitetut viranomaisohjeet sekä kuntien kaavoitusohjelmat ja -katsaukset.
Osana insinöörityötä laadittiin kyselytutkimus kuntien rakennusvalvonnasta ja rakennuslupien myöntämisestä vastaaville viranomaisille. Kyselytutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa kuntien viranomaisten näkemyksiä siitä, missä vaiheessa tontinmuodostuksen ja yhteisjärjestelysopimusten tulisi olla rakennuslupaprosessin tullessa vireille, jotta rakennuslupa saataisiin lainvoimaiseksi ja rakennus käyttöönotetuksi mahdollisimman nopeasti. Lisäksi kysyttiin kuntien viranomaisten suhtatutumista rakennusten purkulupien myöntämiseen erilaisissa maankäytöllisissä tilanteissa.
Insinöörityön tuloksena syntyi kuntakohtaiset toimintaohjeet rakennuttajalle siitä, mitä eri kunnat vaativat rakennuslupaprosessin eri vaiheissa yhteisjärjestelysopimuksista, tontinmuodostuksesta ja mahdollisesta purkuluvasta. Suurimmat eroavaisuudet kuntien väliltä löytyivät tontinmuodostuksen sekä yhteisjärjestelysopimuksen tilannevaatimuksista rakennusluvan tullessa vireille ja tullessa lainvoimaiseksi. Purkuluvan osalta toimintatavat eri kuntien välillä olivat lähellä toisiaan.
Työssä käydään läpi tontinmuodostukseen, yhteisjärjestelysopimuksiin, purkulupaan ja rakennuslupaan liittyvää lainsäädäntöä sekä työn kohteena olleiden kuntien merkittävimpiä lähitulevaisuuden uudis- ja täydennysrakentamisen alueita. Lähdeaineistona ovat toimineet ajantasainen lainsäädäntö, aiheesta julkaistut artikkelit, internetistä löytyvät erilaiset rakennuttajille tarkoitetut viranomaisohjeet sekä kuntien kaavoitusohjelmat ja -katsaukset.
Osana insinöörityötä laadittiin kyselytutkimus kuntien rakennusvalvonnasta ja rakennuslupien myöntämisestä vastaaville viranomaisille. Kyselytutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa kuntien viranomaisten näkemyksiä siitä, missä vaiheessa tontinmuodostuksen ja yhteisjärjestelysopimusten tulisi olla rakennuslupaprosessin tullessa vireille, jotta rakennuslupa saataisiin lainvoimaiseksi ja rakennus käyttöönotetuksi mahdollisimman nopeasti. Lisäksi kysyttiin kuntien viranomaisten suhtatutumista rakennusten purkulupien myöntämiseen erilaisissa maankäytöllisissä tilanteissa.
Insinöörityön tuloksena syntyi kuntakohtaiset toimintaohjeet rakennuttajalle siitä, mitä eri kunnat vaativat rakennuslupaprosessin eri vaiheissa yhteisjärjestelysopimuksista, tontinmuodostuksesta ja mahdollisesta purkuluvasta. Suurimmat eroavaisuudet kuntien väliltä löytyivät tontinmuodostuksen sekä yhteisjärjestelysopimuksen tilannevaatimuksista rakennusluvan tullessa vireille ja tullessa lainvoimaiseksi. Purkuluvan osalta toimintatavat eri kuntien välillä olivat lähellä toisiaan.