Markkinointiviestinnän tavoittavuus sosiaalisessa mediassa : case Vaasan Minimani
Järvinen, Mirella (2022)
Järvinen, Mirella
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311175
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311175
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää toimeksiantajan, Vaasan Minimanin asiakkaiden viestintätottumuksia sekä selvittää, miten Vaasan Minimanin markkinointiviestintä tavoittaa asiakkaat sosiaalisessa mediassa tällä hetkellä. Haluttiin myös selvittää, mitä voitaisiin kehittää, jotta viestintä sosiaalisessa mediassa tavoittaisi entistä enemmän asiakkaita.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui markkinointiviestinnästä ja sen tavoittavuudesta varsinkin sosiaalisessa mediassa. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja aineiston keräämiseen käytettiin kyselylomaketta, joka jaettiin verkossa. Tutkimusaineistoa kerättiin viikon ajan jakamalla linkkiä yrityksen Facebook-sivulla sekä Vaasan alueen uutiskirjeen tilaajille. Kyselyyn saatiin vastauksia yhteensä 488 kappaletta. Tutkimuksesta saadut tulokset analysoitiin SPSS-ohjelmalla ja tuloksia käsiteltiin kvantitatiivisilla menetelmillä muuan muassa ristiintaulukoinnilla.
Tutkimuksen pohjalta toimeksiantajayritykselle tehtiin kehitysehdotuksia, joiden avulla heidän on mahdollista kehittää markkinointiviestintää sosiaalisessa mediassa. Kehitysehdotuksien taustana on, että myymälä saavuttaisi tehokkaammin halutun kohderyhmän oikeassa kanavassa. Kehitysehdotuksiksi muodostui muun muassa markkinoinnin suuntaaminen pääsääntöisesti nuorille sekä nuorille aikuisille Instagram-kanavassa. Yhdeksi tärkeäksi kehitysehdotukseksi nousi myös myymälän sosiaalisen median sisältö. Myymälän työntekijöitä tulisi ottaa mukaan markkinoinnin suunnittelussa sekö toteuttamisessa, jotta mainonnasta saataisiin personoidumpaa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui markkinointiviestinnästä ja sen tavoittavuudesta varsinkin sosiaalisessa mediassa. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja aineiston keräämiseen käytettiin kyselylomaketta, joka jaettiin verkossa. Tutkimusaineistoa kerättiin viikon ajan jakamalla linkkiä yrityksen Facebook-sivulla sekä Vaasan alueen uutiskirjeen tilaajille. Kyselyyn saatiin vastauksia yhteensä 488 kappaletta. Tutkimuksesta saadut tulokset analysoitiin SPSS-ohjelmalla ja tuloksia käsiteltiin kvantitatiivisilla menetelmillä muuan muassa ristiintaulukoinnilla.
Tutkimuksen pohjalta toimeksiantajayritykselle tehtiin kehitysehdotuksia, joiden avulla heidän on mahdollista kehittää markkinointiviestintää sosiaalisessa mediassa. Kehitysehdotuksien taustana on, että myymälä saavuttaisi tehokkaammin halutun kohderyhmän oikeassa kanavassa. Kehitysehdotuksiksi muodostui muun muassa markkinoinnin suuntaaminen pääsääntöisesti nuorille sekä nuorille aikuisille Instagram-kanavassa. Yhdeksi tärkeäksi kehitysehdotukseksi nousi myös myymälän sosiaalisen median sisältö. Myymälän työntekijöitä tulisi ottaa mukaan markkinoinnin suunnittelussa sekö toteuttamisessa, jotta mainonnasta saataisiin personoidumpaa.