Harhaanjohtava markkinointi ja sen ilmiöt
Pärssinen, Oona (2022)
Pärssinen, Oona
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311166
Tiivistelmä
Yritysvastuullisuus on ajankohtaista ja trendikästä, mutta se luo myös varjopuolen Yritykset voivat johtaa kuluttajia harhaan peitellessään vastuuttomuuttaan harhaanjohtavalla markkinoinnilla. Harhaanjohtava markkinointi on ongelma nykypäivän kuluttajalle, joka haluaa toimia ja kuluttaa vastuullisesti.
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan harhaanjohtavaa markkinointia ja sen ilmiöitä, tarkemmin perehtyen kolmeen eri harhaanjohtavan markkinoinnin ilmiöön: viherpesuun, woke-pesuun ja pinkkipesuun. Ilmiöt esitellään tietoperustassa ja niihin syvennytään tapausesimerkkien avulla.
Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiiviisena tutkimuksena, jossa on analysoitu tietoperustaa esimerkkitapausten avulla. Työ on aloitettu syksyllä 2021 ja saatu päätökseen toukokuussa 2022. Aineiston kerääminen on tapahtunut aikavälillä marraskuu 2021 ja maaliskuu 2022. Tietokantoina on käytetty HHFinnaa, EBSCOhostia ja Google Scholaria. Haun tuloksina saatujen artikkeleiden luotettavuutta on tutkittu ja analysoitu.
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan harhaanjohtavaa markkinointia ja sen ilmiöitä, tarkemmin perehtyen kolmeen eri harhaanjohtavan markkinoinnin ilmiöön: viherpesuun, woke-pesuun ja pinkkipesuun. Ilmiöt esitellään tietoperustassa ja niihin syvennytään tapausesimerkkien avulla.
Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiiviisena tutkimuksena, jossa on analysoitu tietoperustaa esimerkkitapausten avulla. Työ on aloitettu syksyllä 2021 ja saatu päätökseen toukokuussa 2022. Aineiston kerääminen on tapahtunut aikavälillä marraskuu 2021 ja maaliskuu 2022. Tietokantoina on käytetty HHFinnaa, EBSCOhostia ja Google Scholaria. Haun tuloksina saatujen artikkeleiden luotettavuutta on tutkittu ja analysoitu.