"PASKYSYE TAMPEREEN KIÄLELLÄ" : kehittämisideoita Visit Tampere Oy:n digitaaliseen matkailuneuvontaan
Nevalainen, Erno (2022)
Nevalainen, Erno
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052010854
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052010854
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Visit Tampere Oy:n digitaalinen matkailuneuvonta. Opinnäytetyön tehtävänä oli tutkia ja oppia uusia, hyviä ratkaisuja digitaaliselle matkailuneuvonnalle. Opinnäytetyön tavoite oli saada uusia kehittämisideoita Visit Tampere Oy:n digitaaliseen matkailuneuvontaan.
Opinnäytetyön tietoperustan muodostivat Visit Tampere Oy:n jo käytössään olevat digitaaliset matkailuneuvontapalvelut. Opinnäytetyö oli luonteeltaan kehittämispainotteinen opinnäytetyö. Opinnäytetyön toteutuksessa käytettiin benchmarking -menetelmää. Aineistoa kerättiin tutustumalla digitaalisen matkailuneuvonnan kirjallisuuteen, artikkeleihin, blogeihin, tutkimuksiin, muistioihin ja tilastoihin. Aineisto analysoitiin vertailemalla Visit Tampere Oy:n käytäntöjä erilaisiin digitaalisiin matkailuneuvontapalveluihin ympäri maailman.
Menetelmän kautta saadut tulokset osoittivat, millaisia digitaalisia ratkaisuja on muualla maailmassa hyödynnetty ja kuinka niitä voitaisiin Tampereella käyttää. Johtopäätöksenä oli, että Visit Tampereella on jo paljon hyviä digitaalisia ratkaisuja käytössään. Opinnäytetyön keskeinen tulos oli, kuinka näitä ratkaisuja voitaisiin hiukan vielä parantaa.
Jatkotutkimusideana esiin nousi asiakaskyselyn toteuttaminen, jossa selvitettäisiin, millaisia digitaalisia palveluita asiakkaat käyttäisivät mieluiten. Toinen jatkotutkimusidea oli spesifioidusti ikäihmisille tarkoitettu digitaalisen matkailuneuvonnan kehittäminen. Ideat syntyivät, koska liiketoiminnan digitaalisen kehityksen tulisi ennen kaikkea olla asiakkaasta lähtevää.
Opinnäytetyön tietoperustan muodostivat Visit Tampere Oy:n jo käytössään olevat digitaaliset matkailuneuvontapalvelut. Opinnäytetyö oli luonteeltaan kehittämispainotteinen opinnäytetyö. Opinnäytetyön toteutuksessa käytettiin benchmarking -menetelmää. Aineistoa kerättiin tutustumalla digitaalisen matkailuneuvonnan kirjallisuuteen, artikkeleihin, blogeihin, tutkimuksiin, muistioihin ja tilastoihin. Aineisto analysoitiin vertailemalla Visit Tampere Oy:n käytäntöjä erilaisiin digitaalisiin matkailuneuvontapalveluihin ympäri maailman.
Menetelmän kautta saadut tulokset osoittivat, millaisia digitaalisia ratkaisuja on muualla maailmassa hyödynnetty ja kuinka niitä voitaisiin Tampereella käyttää. Johtopäätöksenä oli, että Visit Tampereella on jo paljon hyviä digitaalisia ratkaisuja käytössään. Opinnäytetyön keskeinen tulos oli, kuinka näitä ratkaisuja voitaisiin hiukan vielä parantaa.
Jatkotutkimusideana esiin nousi asiakaskyselyn toteuttaminen, jossa selvitettäisiin, millaisia digitaalisia palveluita asiakkaat käyttäisivät mieluiten. Toinen jatkotutkimusidea oli spesifioidusti ikäihmisille tarkoitettu digitaalisen matkailuneuvonnan kehittäminen. Ideat syntyivät, koska liiketoiminnan digitaalisen kehityksen tulisi ennen kaikkea olla asiakkaasta lähtevää.