Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

E-URHEILIJAN ANSAINTAMALLIT JA NIIDEN VEROTUS

Katajisto, Kristian-Mikael (2022)

 
Avaa tiedosto
Katajisto_Kristian-Mikael.pdf (255.7Kt)
Lataukset: 


Katajisto, Kristian-Mikael
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311435
Tiivistelmä
E-urheilu eli elektroninen urheilu on tullut monille tutummaksi viime aikoina sen räjähdysmäisen suosion ansiosta. Varsinkin nuorten kiinnostus e-urheilua kohtaan on kasvanut viime aikoina. E-urheilua seurataan ympäri maailmaa hyödyntäen monia eri striimauspalvelualustoja. Tämän suosion taustalla on se, että E-urheilussakin voi luoda tänä päivänä itselleen uran ja samalla ansaita melkein yhtä paljon, kun monien urheilulajien ammattilaiset ansaitsevat. Monet kilpapelaajat pystyvät tänä päivänä elättämään itsensä voittorahoilla, sponsoreiden tarjoamilla tuotteilla ja e-urheiluorganisaatioiden kanssa tehtyjen pelaajasopimuksien avulla. Suosion räjähdysmäiseen nousuun on myös auttanut tunnetut striimaajat, jotka ovat koko ajan vuorovaikutuksessa katsojiensa kanssa ja samalla toimivat mainostajina monille uusille ja vanhemmillekin peleille. Korona-aikana, kun ihmiset ovat joutuneet olemaan vain sisätiloissa, pelaaminen on saanut itselleen paljon uusia harrastajia.

E-urheilun suosion myötä mukaan on tullut koko ajan enemmän rahaa, suurempia sponsoreita ja uusia e-urheiluorganisaatioita. Isommat turnaukset ovat houkutelleet myös sekä isoja, että pieniä yrityksiä aloittamaan yhteistyötä eri e-urheiluorganisaatioiden kanssa ja turnausjärjestäjien kanssa. Suosituimmissa peleissä, joko pelin tekijät järjestävät tai ulkopuoliset tahot järjestävät suuria turnauksia, missä on mahdollista voittaa kymmenistä tuhansista euroista aina miljooniin euroihin asti palkintorahaa. Tämän myötä mukana toimivat isot e-urheilu organisaatiot, jotka tukevat näitä nuoria pelaajia menestymään pelaamisen parissa ja myös sen ulkopuolella.

Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää millaiset ovat e-urheilijan ansaintamallit ja ovatko ne muuttuneet viimeisen kolmen vuoden aikana mitenkään? Selvitän myös, miten e-urheilijan tuloja verotetaan ja ovatko nämä e-pelaajille, kuinka selkeitä asioita? Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin; pääasiassa kyselylomakkeiden avulla
sekä kirjallisuus- ja verkkolähteitä käyttäen.

Tutkimus osoitti, että e-urheilijoiden ansaintamallit ovat hyvin samanlaiset, jotka muodostuvat palkintorahoista, satunnaisista yhteistöistä sponsoreiden kanssa ja kuukausipalkasta. Tuloja verotetaan ansiotuloverotuksen mukaisesti. E-urheilijat toimivat toiminimellä tai kevytyrittäjänä, jotta pystyvät laskuttamaan tapahtumajärjestäjää tai omaa e-urheiluorganisaatiota.

Tutkimuksessa haastellaan henkilöitä eri e-urheiluorganisaatioista ja analysoidaan heidän tietojansa ja kokemuksiaan liittyen e-urheilijan ansaintamalleihin ja verotukseen
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste