Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Vertaistuen merkitys itsenäistyville yläasteikäisille nuorille

Haataja, Antti; Hakkarainen, Katja; Tytärniemi, Elina (2022)

 
Avaa tiedosto
Haataja_Hakkarainen_Tytarniemi.pdf (570.4Kt)
Lataukset: 


Haataja, Antti
Hakkarainen, Katja
Tytärniemi, Elina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311332
Tiivistelmä
Tämän tutkimustyön tarkoituksena oli selvittää itsenäistymisvaiheessa olevien nuorten kokemuksia vertaistuen merkityksestä Valteri-koulu Tervaväylässä. Tavoitteena oli saada selville, myös millaisia osallisuuden kokemuksia vertaistuki on tuonut heille. Valteri-koulu Tervaväylä on valtion omistama erityiskoulu Oulussa, jonka oppilaat ovat erityisen tuen tarpeessa olevia oppilaita.

Olemme keränneet tietoperustaa mahdollisimman uusista luotettavista lähteistä. Käytimme lähteitä mahdollisimman monipuolisesti hyödyntäen erilaisia suomalaisia tutkimuksia ja nuorisobarometrejä. Löysimme lähteitä hyvin ja koimme tietoperustan rakentamisen helpoksi. Työssä käyttämämme käsitteet ovat nuori, vertaistuki ja itsenäistyminen.

Tutkimus tehtiin kyselytutkimuksena sekä määrällistä, että laadullista analyysimenetelmää hyödyntäen. Kyselylomake sisälsi monivalinta- kysymyksiä ja niitä täydensivät avoimet kysymykset. Avoimia kysymyksiä analysoimme teemoittelun avulla. Käytimme määrällisen analysoinnin tukena laadullista analyysiä, tässä tapauksessa teemoittelua. Näitä kahta menetelmää voidaan kumpaakin käyttää samassa tutkimuksessa. Tällä tavalla pystyimme tekemään mahdollisimman kattavan ja monipuolisen tulkinnan nuorten kokemuksista.

Saamiemme tulosten mukaan nuoret saavat toisiltaan vertaistukea ja kokevat sen erittäin tärkeäksi itselleen ja se on lisännyt osallisuuden tunnetta. Se myös vahvistaa tietoisuutta omista vaikutusmahdollisuuksista. Tämä puolestaan rohkaisee heitä tunnistamaan oman avuntarpeensa sekä sanoittamaan tarpeitaan paremmin. Vertaistuki ja sen kautta saatu rohkaisu kannustaa nuoria saamaan äänensä kuuluviin. Mielestämme Valteri-koulu Tervaväylä kuuntelee oppilaiden toiveita ja tukee oppilaitaan näin vertaistuen pariin kiitettävästi.

Jatkotutkimusehdotuksena esitämme Valteri-koulu Tervaväylälle, että nuorten kiinnostuksen kohteita voisi esimerkiksi kyselyillä kartoittaa ja tämän perusteella pyrkiä järjestämään erilaisia ryhmiä nuorille niin kouluajalla kuin vapaa-ajallakin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste