XR ja arkkitehtuuri : koko maailma samassa paikassa
Chan, Matti (2022)
Chan, Matti
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311410
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311410
Tiivistelmä
XR tarkoittaa laajennettua todellisuutta, eli todelliseen maailmaan sekoittunutta virtuaalista maailmaa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, voiko XR vaikuttaa arkkitehtuuriin, kun se yleistyy tässä maailmassa. Tulevaisuuden teknologian tutkimisella pyrin herättämään ajatuksia ja keskustelua tulevaisuuden arkkitehtuurisuunnittelusta. Jotta XR:n todellisen maailman ja virtuaalisen maailman sekoitettua todellisuutta suunnittelisivat arkkitehdit, eivätkä esimerkiksi graafikot, on arkkitehtien ymmärrettävä, mikä voisi olla XR-suunnittelua. Uudella teknologialla pitäisi pyrkiä auttamaan suunnittelijan ilmaisemaan omia tai käyttäjän arvoja rikkaammin.
Arkkitehtuurin suhdetta XR-teknologiaan testasin oman arkkitehtiteoriani avulla. Teoria pohjautuu Kaj Nymanin, Charles Darwinin, Christopher Alexanderin ja Martin Walserianin näkemyksiin. Luomani teoria koostuu kolmesta tasosta: esteettinen (kiinnostuksen herättäminen), filosofinen (ihastuminen) ja toiminnallinen (rakastuminen) taso. Työssä analysoin, kuinka tämänhetkiset tutkimukset, teknologia tai kehitteillä oleva XR-teknologia vaikuttavat määrittämiini arkkitehtuuriteorian tasoihin. Analyyseistä luon hypoteeseja. Hypoteeseja analysoimalla tutkin niiden vaikutuksia tulevaisuuden arkkitehtuuriin.
XR-filosofian tasolla löysin yhden tarkoituksen, jota lähdin tutkimaan. Eli koko maailman yhdistämisen samaan paikkaan. Jotta samaan paikkaan voidaan yhdistää, havaitsin XR-teleportaatiotoiminnan olevan osa tarkoituksen saavuttamista. Jotta suunniteltu toiminta pystytään toteuttamaan, tarvitaan aineetonta materiaalia. Aineettomilla materiaaleilla voidaan ohjata teleportaatiotoiminnan mukana tuotua aineetonta käyttäjäryhmää. Sen seurauksena syntyy XR:n esteettisen tason tarve. Jotta arkkitehtisuunnittelija pystyisi hyödyntämään XR-teknologian tuomia aineettomia materiaaleja tarkoituksenmukaisesti, on hänen ymmärrettävä materiaalin vahvuudet ja heikkoudet.
Jos rakennuksella on yhteys koko maailmaan, rakennuksessa on otettu huomioon XR-teknologia suunnittelussa. Tärkeintä on, että suunnittelija ymmärtää teknologian tuomat uudet ominaisuudet, ja osaa hyödyntää niitä tarkoituksenmukaisesti. Miksi suunnitella normaali rakennus, kun voi suunnitella rakennus, jolla on pakollisten toimintojen lisäksi kyky yhdistyä koko maailmaan. Voidaan myös pohtia, miksi haluaisit suunnitella normaalin puhelimen, kun voit suunnitella älypuhelimen, jolla voi soittaa ja mennä internettiin. Jos täydellisen suunnitelman ainoa ongelma on teknologia, aika korjaa sen.
Arkkitehtuurin suhdetta XR-teknologiaan testasin oman arkkitehtiteoriani avulla. Teoria pohjautuu Kaj Nymanin, Charles Darwinin, Christopher Alexanderin ja Martin Walserianin näkemyksiin. Luomani teoria koostuu kolmesta tasosta: esteettinen (kiinnostuksen herättäminen), filosofinen (ihastuminen) ja toiminnallinen (rakastuminen) taso. Työssä analysoin, kuinka tämänhetkiset tutkimukset, teknologia tai kehitteillä oleva XR-teknologia vaikuttavat määrittämiini arkkitehtuuriteorian tasoihin. Analyyseistä luon hypoteeseja. Hypoteeseja analysoimalla tutkin niiden vaikutuksia tulevaisuuden arkkitehtuuriin.
XR-filosofian tasolla löysin yhden tarkoituksen, jota lähdin tutkimaan. Eli koko maailman yhdistämisen samaan paikkaan. Jotta samaan paikkaan voidaan yhdistää, havaitsin XR-teleportaatiotoiminnan olevan osa tarkoituksen saavuttamista. Jotta suunniteltu toiminta pystytään toteuttamaan, tarvitaan aineetonta materiaalia. Aineettomilla materiaaleilla voidaan ohjata teleportaatiotoiminnan mukana tuotua aineetonta käyttäjäryhmää. Sen seurauksena syntyy XR:n esteettisen tason tarve. Jotta arkkitehtisuunnittelija pystyisi hyödyntämään XR-teknologian tuomia aineettomia materiaaleja tarkoituksenmukaisesti, on hänen ymmärrettävä materiaalin vahvuudet ja heikkoudet.
Jos rakennuksella on yhteys koko maailmaan, rakennuksessa on otettu huomioon XR-teknologia suunnittelussa. Tärkeintä on, että suunnittelija ymmärtää teknologian tuomat uudet ominaisuudet, ja osaa hyödyntää niitä tarkoituksenmukaisesti. Miksi suunnitella normaali rakennus, kun voi suunnitella rakennus, jolla on pakollisten toimintojen lisäksi kyky yhdistyä koko maailmaan. Voidaan myös pohtia, miksi haluaisit suunnitella normaalin puhelimen, kun voit suunnitella älypuhelimen, jolla voi soittaa ja mennä internettiin. Jos täydellisen suunnitelman ainoa ongelma on teknologia, aika korjaa sen.