Kansainvälistyminen Ranskan markkinoille -opas suomalaisille pk-yrityksille
Sorjonen, Suvi (2022)
Sorjonen, Suvi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311384
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311384
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kansainvälistymisopas suomalaisille pk-yrityksille, joiden kohdemaana on Ranska. Opinnäytetyössä selvitetään, mitä pk-yrityksen kansainvälistymisprosessi pitää sisällään, millaisia haasteita siinä voi olla sekä mitä Ranskan markkinoille pyrkiessä kannattaa ottaa huomioon. Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee yrityksen kansainvälistymisprosessia, ja rajautuu viennin näkökulmaan. Opas keskittyy Ranskan liiketoimintaympäristöön, ranskalaiseen liike-elämäkulttuuriin sekä Suomen ja Ranskan välisiin kulttuurieroihin.
Opinnäytetyön raporttiosion tietoperusta koostuu kansainvälistymistä käsittelevästä kirjallisuudesta sekä luotettavista verkkolähteistä. Raporttiosiossa käydään läpi yleisellä tasolla vientiä sekä tiivistetysti yrityksen kansainvälistymis-prosessia strategisen päätöksenteon näkökulmasta. Raporttiosion lopussa kerrotaan opinnäytetyön tuotoksen eli kansainvälistymisoppaan tekoprosessista sekä siihen liittyvistä ratkaisuista.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyi siis suomalaisille pk-yrityksille kohdistettu kansainvälistymisopas Ranskan markkinoille. Tavoite selkeästä oppaasta saavutettiin mutta tulee huomioida, että se ei riitä yksinään tietolähteeksi kansainvälistymiseen vaan lisätietoa tarvitaan muista lähteistä.
Opinnäytetyön raporttiosion tietoperusta koostuu kansainvälistymistä käsittelevästä kirjallisuudesta sekä luotettavista verkkolähteistä. Raporttiosiossa käydään läpi yleisellä tasolla vientiä sekä tiivistetysti yrityksen kansainvälistymis-prosessia strategisen päätöksenteon näkökulmasta. Raporttiosion lopussa kerrotaan opinnäytetyön tuotoksen eli kansainvälistymisoppaan tekoprosessista sekä siihen liittyvistä ratkaisuista.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyi siis suomalaisille pk-yrityksille kohdistettu kansainvälistymisopas Ranskan markkinoille. Tavoite selkeästä oppaasta saavutettiin mutta tulee huomioida, että se ei riitä yksinään tietolähteeksi kansainvälistymiseen vaan lisätietoa tarvitaan muista lähteistä.