Visuaalisen viestinnän luominen HUS Asvian lounasravintoloille
Jalosuo, Suvi (2022)
Jalosuo, Suvi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311417
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311417
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona HUS Asvialle, joka tuottaa Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin eli HUSin tukipalvelut. Työn tavoitteena on luoda toimiva visuaalinen viestintä HUS Asvian lounasravintoloihin sekä sen avulla vahvistaa HUS Asvian brändinäkyvyyttä. Opinnäytetyön produktina luotiin visuaalisesti toimivat pohjat lounaslistoille, hinnastoille, lounasvaihtoehtojen esittelyille, hintalapuille sekä tiedotteille.
Opinnäytetyön tietoperusta jakautui kahteen pääteemaan. Ensimmäisessä osiossa käydään läpi brändin muodostumista, tehtäviä, brändi-identiteettiä ja visuaalisen identiteetin vaikutusta brändiin. Toinen osio käsittelee visuaalisuutta ja siinä käydään läpi yhtenäisen visuaalisen linjan merkitystä, visuaalista ilmettä sekä erilaisia visuaalisia elementtejä ja niiden käyttöä. Tietoperusta tarjosi näkökulmia visuaalisten viestintäpohjien suunnitteluun. Produktin sisällön ja sitä rajaavien tekijöiden vuoksi opinnäytetyössä ei syvennytty laajemmin graafisen suunnittelun teemoihin. Tietoperustassa syvennyttiin etenkin visuaalisen viestinnän vaikutukseen osana onnistunutta brändiä. Viestintäpohjien suunnittelun ja toteuttamisen tueksi suoritettiin havainnointia paikan päällä HUS Asvian lounasravintolassa sekä vertailuanalyysi, joissa vertaillaan viestintämateriaalien visuaalisuutta ja niissä käytettyjä visuaalisia elementtejä. Vertailuanalyysiin valittiin kaksi samalla toimialalla toimivaa yritystä.
Visuaalisesti toimivat ja yhtenäiset viestintäpohjat luotiin tietoperustassa, havainnoinnissa sekä vertailuanalyysissa saatuja tuloksia hyödyntäen. Suunnittelussa noudatettiin HUS Asvian viestinnän ohjeistuksen mukaisesti HUSin graafista ohjetta. Viestintäpohjista luotiin ensimmäiset versiot, joita muokattiin toimeksiantajan toiveiden mukaisesti etäpalaverin jälkeen. Opinnäytetyön lopussa lounaslistapohja automatisoitiin yhteistyössä ohjelmistokehittäjän kanssa. Valmis produkti toteutui tavoitteiden mukaisesti ja sisälsi muutamia lisäpohjia alkuperäisten suunnitelmien lisäksi.
Opinnäytetyöprosessissa luoduista viestintäpohjista tuli selkeät, yhtenäiset ja toimivat. Lisäksi opinnäytetyöntekijän tavoitteet oman osaamisen vahvistamisesta brändin merkityksestä sekä visuaalisen viestinnän luomisesta täyttyivät. Opinnäytetyöntekijä sai myös paljon uutta näkemystä visuaalisen viestinnän roolista osana yrityksen kokonaisviestintää.
Opinnäytetyö toteutettiin keväällä 2022. Aiheen ideointi ja toimeksiantajan etsintä aloitettiin tammikuussa 2022 ja itse opinnäytetyöprosessi aloitettiin helmikuussa 2022. Ensimmäiset kuukaudet syvennyttiin tiedonkeruuseen ja viimeiset produktin suunnitteluun sekä toteutukseen. Opinnäytetyö valmistui aikataulun mukaisesti toukokuussa 2022.
Opinnäytetyön tietoperusta jakautui kahteen pääteemaan. Ensimmäisessä osiossa käydään läpi brändin muodostumista, tehtäviä, brändi-identiteettiä ja visuaalisen identiteetin vaikutusta brändiin. Toinen osio käsittelee visuaalisuutta ja siinä käydään läpi yhtenäisen visuaalisen linjan merkitystä, visuaalista ilmettä sekä erilaisia visuaalisia elementtejä ja niiden käyttöä. Tietoperusta tarjosi näkökulmia visuaalisten viestintäpohjien suunnitteluun. Produktin sisällön ja sitä rajaavien tekijöiden vuoksi opinnäytetyössä ei syvennytty laajemmin graafisen suunnittelun teemoihin. Tietoperustassa syvennyttiin etenkin visuaalisen viestinnän vaikutukseen osana onnistunutta brändiä. Viestintäpohjien suunnittelun ja toteuttamisen tueksi suoritettiin havainnointia paikan päällä HUS Asvian lounasravintolassa sekä vertailuanalyysi, joissa vertaillaan viestintämateriaalien visuaalisuutta ja niissä käytettyjä visuaalisia elementtejä. Vertailuanalyysiin valittiin kaksi samalla toimialalla toimivaa yritystä.
Visuaalisesti toimivat ja yhtenäiset viestintäpohjat luotiin tietoperustassa, havainnoinnissa sekä vertailuanalyysissa saatuja tuloksia hyödyntäen. Suunnittelussa noudatettiin HUS Asvian viestinnän ohjeistuksen mukaisesti HUSin graafista ohjetta. Viestintäpohjista luotiin ensimmäiset versiot, joita muokattiin toimeksiantajan toiveiden mukaisesti etäpalaverin jälkeen. Opinnäytetyön lopussa lounaslistapohja automatisoitiin yhteistyössä ohjelmistokehittäjän kanssa. Valmis produkti toteutui tavoitteiden mukaisesti ja sisälsi muutamia lisäpohjia alkuperäisten suunnitelmien lisäksi.
Opinnäytetyöprosessissa luoduista viestintäpohjista tuli selkeät, yhtenäiset ja toimivat. Lisäksi opinnäytetyöntekijän tavoitteet oman osaamisen vahvistamisesta brändin merkityksestä sekä visuaalisen viestinnän luomisesta täyttyivät. Opinnäytetyöntekijä sai myös paljon uutta näkemystä visuaalisen viestinnän roolista osana yrityksen kokonaisviestintää.
Opinnäytetyö toteutettiin keväällä 2022. Aiheen ideointi ja toimeksiantajan etsintä aloitettiin tammikuussa 2022 ja itse opinnäytetyöprosessi aloitettiin helmikuussa 2022. Ensimmäiset kuukaudet syvennyttiin tiedonkeruuseen ja viimeiset produktin suunnitteluun sekä toteutukseen. Opinnäytetyö valmistui aikataulun mukaisesti toukokuussa 2022.