Esihenkilötyön mahdollisuudet ja haasteet
Harju, Henna (2022)
Harju, Henna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311414
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311414
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyönä tehtävän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla millaisia mahdollisuuksia ja haasteita uusi esihenkilö työssään kokee. Tutkimuksen tavoitteena oli saada uutta tietoa uusilta johtajilta siitä, mitä haasteita ja mahdollisuuksia heillä on uuden työn aloittaessaan. Mitkä ovat mahdollisia kompastuskiviä työtä aloittaessa sekä mitkä asiat antavat mahdollisuuksia aloittaa luomaan hyvää ja laadukasta esihenkilötyötä. Tutkimuksella tuotetun tiedon avulla voidaan vähentää esimerkiksi turhan työn tekemistä ja samojen ongelmien toistamista. Tutkimusaineisto kerättiin haastatteluilla. Tutkimukseen osallistui kymmenen esihenkilöä. Esihenkilöt olivat kaikki saman asiakasryhmän kanssa työskenteleviä esihenkilöitä. He olivat aloittaneet esihenkilöuransa lähikuukausina tai aloittivat uudessa työpaikassa esihenkilöinä 0-3 vuotta sitten. Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Aineiston analyysin tuloksena esihenkilöiden haastatteluista muodostui kolme yhdistävää kategoriaa: ammatillinen kasvu, esihenkilönä kehittyminen ja tukiverkoston tärkeys sekä moniosaaja. Tutkimuksessa tuotettua tietoa voidaan hyödyntää uusien esihenkilöiden perehdytyksessä sekä esihenkilöille suunnatuissa koulutuksissa ja seminaareissa. The aim of this thesis research was to describe what kind of possibilities and challenges can be experienced by a new manager. The aim of the research was to find out new information about challenges and opportunities from the new managers in their experiences at the career beginning. Which things are stumbling blocks and which are those that gives opportunities to create good and qualified management work. Unnecessary work and repeating problems can be prevent with help of the results of this research.The material of this research was gathered by interwievs. Total of ten managers attended to this research and all of the managers worked with the same group of clients. All of the attends had recently started their manager career or been in their position from one to three years. The interviews were analysed with induktive content analysis. Three gathering categories formed from the results of the analyses: professional growth, development as a manager and importance of assistance network and multiple skilled worker. Knowlegde gathered in this research can be used in introduction, education and in seminars for the new managers.