Kuinka automatisoitu data-analytiikka voidaan integroida hakukonemarkkinoinnin toteutukseen?
Hietaniemi, Aleksi (2022)
Hietaniemi, Aleksi
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411503
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411503
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli koota opas, jota yritykset voivat hyödyntää, kun he ottavat askeleen kohti älykkäämpää, dataan pohjautuvaa hakukonemarkkinointia. Oppaassa käsitellään hakukoneita, hakukonemainontaa sekä hakukoneoptimointia. Opas tarjoaa myös tietoa siitä, kuinka dataa voidaan hyödyn-tää helpottamaan markkinoijien työtehtäviä sekä opas auttaa yrityksiä tarjoa-maan asiakkaille kohdennettuja www-sivustoja ja mainoksia.
Hakukoneet ja niiden tarjoamat kohdennetut hakutulokset toimivat nykyään yhä suuremmassa roolissa imagoansa rakentavien yritysten ja kohdeasiakkaiden välillä. Hakukonemarkkinointiin käytettävät menot kasvavat jatkuvasti ja ne tulevat tulevaisuudessa täyttämään leijonanosan markkinoinnin budjetista.
Teoriaosuudessa käsitellään alan kirjallisuuteen pohjaten mahdollisia ratkaisuja sekä yleisiä toimintamalleja, kuinka automatisoitu datan analysointi voitaisiin ottaa käyttöön yrityksessä ja millaisia toimenpiteitä sen käyttöönotto vaatii. Oppaan avulla lukija saa ymmärryksen hakukonemarkkinoinnin automatisaation kannalta tärkeisiin osa-alueisiin ja täten toimii ohjenuorana automaattisen data-analyysin integroimisessa hakukonemarkkinoinnin toteutukseen. Opinnäytetyö ei ota kantaa siihen, miten yritysten tulisi toteuttaa työssä esille nostettavia toimenpiteitä.
Hakukoneet ja niiden tarjoamat kohdennetut hakutulokset toimivat nykyään yhä suuremmassa roolissa imagoansa rakentavien yritysten ja kohdeasiakkaiden välillä. Hakukonemarkkinointiin käytettävät menot kasvavat jatkuvasti ja ne tulevat tulevaisuudessa täyttämään leijonanosan markkinoinnin budjetista.
Teoriaosuudessa käsitellään alan kirjallisuuteen pohjaten mahdollisia ratkaisuja sekä yleisiä toimintamalleja, kuinka automatisoitu datan analysointi voitaisiin ottaa käyttöön yrityksessä ja millaisia toimenpiteitä sen käyttöönotto vaatii. Oppaan avulla lukija saa ymmärryksen hakukonemarkkinoinnin automatisaation kannalta tärkeisiin osa-alueisiin ja täten toimii ohjenuorana automaattisen data-analyysin integroimisessa hakukonemarkkinoinnin toteutukseen. Opinnäytetyö ei ota kantaa siihen, miten yritysten tulisi toteuttaa työssä esille nostettavia toimenpiteitä.