Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Fotogrammetria vs LiDAR : teknisen ja laadullisen vertailun kriteereitä

Pohjonen, Jussi (2022)

 
Avaa tiedosto
Pohonen_Jussi.pdf (655.5Kt)
Lataukset: 


Pohjonen, Jussi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411486
Tiivistelmä
Työ käsittelee UAV-järjestelmien mittaus- ja kartoitustekniikan hyödyntämismahdollisuuksia infra- ja maarakentamisessa. Työssä vertaillaan kirjallisuuteen perehtyen perinteisen digitaalisen fotogrammetrian ja LiDAR-teknologian ominaisuuksia. Tarkastelu tarjoaa rakennusalan toimijoille näkökulmia, joita voidaan käyttää pohjana arvioitaessa UAV-järjestelmillä tehtävien mittausten ja kartoitusten tuomaa teknistä ja laadullista lisäarvoa.

Uuden tekniikan hankintoja tehtäessä on tärkeää arvioida valinnan vaikutuksia toiminnan prosesseihin, talouteen ja laatuun. Alan toimijat tarvitsevat kriteereitä, joiden perusteella he voivat vertailla eri vaihtoehtoja ja niiden ominaisuuksia. Onnistunut teknologiavalinta tuottaa laadullista lisäarvoa sekä toimijalle että asiakkaalle ja luo näin organisaatiolle kilpailuetua.

Tässä työssä digitaalisen fotogrammetrian ja LiDAR-teknologian ominaisuuksien vertailu perustuu alan kirjallisuudessa ja yritysten tuottamissa materiaaleissa esitettyihin kriteereihin. Kun näihin kriteereihin liitetään valitun standardin mukaiset määreet, voidaan niitä pitää objektiivisen laadun mittareina ja muuttujia voidaan vertailla annettujen arvojen perusteella keskenään.

Tutkielman lopussa aiheen tarkastelua ehdotetaan jatkettavaksi asiakastyytyväisyysmittariston rakentamisella. Se voisi tarjota nopean ja yksinkertaisen palautetyökalun, sillä koettua laatua ja asiakastyytyväisyyttä pidetään laadun parhaana
indikaattorina.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste