Mistä miehet tehdään: miten Yle ja Ilta-Sanomat käsittelevät jutuissaan miesten ulkonäköpaineita?
Karppinen, Jennika (2022)
Karppinen, Jennika
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411524
Tiivistelmä
Selvitin tutkielmassani, miten journalistiset mediatalot, tässä tutkielmassa Yle sekä Ilta-Sanomat, käsittelevät verkkoartikkeleissaan miehiin kohdistuvia ulkonäköpaineita. Kulttuurin visualisoitumisen ja sosiaalisen median käytön yleistymisen myötä ulkonäköpaineet ja niiden aiheuttamat mielenterveysongelmat ovat lisääntyneet Suomessakin huomattavasti. Vaikka mediakuvasto on monipuolistumassa, esitetään niin ihannenainen kuin -mieskin edelleen usein tietynlaisena. Tiettyjä piirteitä preferoidaan ja suorastaan glorifioidaan. Vaikka ongelma koskee kaikkia sukupuoleen katsomatta, mediassa ja julkisessa keskustelussa käsitellään asiaa edelleen pitkälti vain naisten näkökulmasta.
Tutkielmassani tarkastelin, miten aiheesta sitten kirjoitetaan, silloin kun siitä kirjoitetaan. Minkälaisin näkökulmin ja kehystyksin asiaan paneudutaan? Vaikuttavatko uutisoinnin tyyliin julkaisuajankohta, toimittajan oma käsitys ja ajatukset aiheesta tai esimerkiksi se, minkälaista journalismin tyyliä eli genreä julkaiseva mediataho edustaa? Aineistona minulla on kuusi erityyppistä ja -pituista juttua, jotka analysoin keinoinani erityisesti kielenkäyttöön pureutuva yhteiskunnallisia vaikutteita pohtiva diskurssianalyysi, lähestymiskulmia tulkitseva kehysanalyysi sekä kvantitatiivinen tutkimus.
Päädyin tutkielmassani siihen lopputulokseen, että miesten ulkonäköpaineista kirjoitetaan monen tyylisiä juttuja, mutta itse artikkelit ovat sisällöllisesti melko yksipuolisia. Mediatalojen oma tyyli tehdä journalismia näkyy julkaisuissa selkeästi. Vaikka Ilta-Sanomien ja Ylen tyylissä käsitellä asiaa oli hahmotettavissa selkeitä eroja, niiden jutuissa tehdyistä valinnoista ja rajauksista voi havaita yhteneväisiä piirteitä taustalla vaikuttavasta yhteiskunnasta ja sen arvoista. Miesten ulkonäköpaineet ovat olleet pitkään vaiettu aihe, mutta siihen on pikkuhiljaa havahduttu ja keskustelukulttuuri on avautumaan päin.
Tutkielmassani tarkastelin, miten aiheesta sitten kirjoitetaan, silloin kun siitä kirjoitetaan. Minkälaisin näkökulmin ja kehystyksin asiaan paneudutaan? Vaikuttavatko uutisoinnin tyyliin julkaisuajankohta, toimittajan oma käsitys ja ajatukset aiheesta tai esimerkiksi se, minkälaista journalismin tyyliä eli genreä julkaiseva mediataho edustaa? Aineistona minulla on kuusi erityyppistä ja -pituista juttua, jotka analysoin keinoinani erityisesti kielenkäyttöön pureutuva yhteiskunnallisia vaikutteita pohtiva diskurssianalyysi, lähestymiskulmia tulkitseva kehysanalyysi sekä kvantitatiivinen tutkimus.
Päädyin tutkielmassani siihen lopputulokseen, että miesten ulkonäköpaineista kirjoitetaan monen tyylisiä juttuja, mutta itse artikkelit ovat sisällöllisesti melko yksipuolisia. Mediatalojen oma tyyli tehdä journalismia näkyy julkaisuissa selkeästi. Vaikka Ilta-Sanomien ja Ylen tyylissä käsitellä asiaa oli hahmotettavissa selkeitä eroja, niiden jutuissa tehdyistä valinnoista ja rajauksista voi havaita yhteneväisiä piirteitä taustalla vaikuttavasta yhteiskunnasta ja sen arvoista. Miesten ulkonäköpaineet ovat olleet pitkään vaiettu aihe, mutta siihen on pikkuhiljaa havahduttu ja keskustelukulttuuri on avautumaan päin.