”Tekee ite niin siinähän sitä oppii parhaiten”: Toimintatutkimus säveltämisopetuksen kehittämisestä yhdeksännen luokan musiikintunneilla
Ritvanen, Matti (2022)
Ritvanen, Matti
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411797
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411797
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan, millä tavoin säveltämisen opetus yhdeksäsluokkalaisille kehittää tutkijan ammattitaitoa musiikinopettajana. Työ on laadullinen toimintatutkimus, jossa pyritään samanaikaisesti tutkimaan ja kehittämään säveltämisen opettajuutta oppilailta saadun palautteen ja työn itsearvioinnin avulla. Aihe tuli tutkijalle ajankohtaiseksi hänen aloittaessaan työnsä musiikinopettajana lukuvuoden 2021–22 alussa. Tutkimus on vahvasti opetustyöhön sitoutunut. Säveltäminen on myös tutkijalle henkilökohtaisesti merkittävää.
Tutkimus toteutui suomalaisessa koulussa yhdeksäsluokkalaisten musiikintunneilla. Ryhmässä oli 13 oppilasta. Sävellysjakso kesti kymmenen oppitunnin ajan kevätlukukaudella 2022. Työympäristönä toimi koulun musiikkiluokka. Tutkimuksen aineiston muodostavat opetuspäiväkirja, oppilaiden haastattelut, sävellysharjoitukset ja tuntisuunnitelmat. Tutkimusmenetelmänä hyödynnetään haastatteluja ja osallistuvaa havainnointia. Aineiston analyysi tapahtuu sisällönanalyysin keinoin.
Työn tuloksissa kuvataan tutkijan kokemaa ammattitaidon kehittymistä ja haasteita säveltämisopetuksessa. Kokemuksiin pohjautuen annetaan ehdotuksia muille opettajille säveltämisopetuksen kehittämiseksi. Tutkijan ammattitaito sävellyspedagogina kehittyi monipuolisesti. Oppilailta saatu palaute työstä oli pääosin positiivista. Tutkija koki osaavansa opastaa, inspiroida ja kannustaa oppilaita säveltämään ja heidän hyvä ryhmähenkensä ja motivoitunut asenteensa puolestaan innosti häntä. Ajoittain säveltämisen opetus tuntui tutkijan uran parhaimmilta hetkiltä. Työssä tuodaan esille oppilaiden kokemuksia ja toiveita säveltämisen opetukseen liittyen. Kaikille oppilaille muodostui jonkinlainen positiivinen näkemys säveltämisestä, vaikka siinä koettiin myös haasteita. Oppilaiden mielipiteisiin säveltämiskokemuksesta vaikutti vahvasti se, miten hyvin sävelharjoitukset heidän mielestään onnistuivat. Säveltämisopetuksen sujumiseksi onkin tärkeää, että jokainen oppilas löytää itselleen sopivan tavan säveltää. The thesis examines how the teaching of composition to ninth-graders develops the researcher's professional skills as a music teacher. The work is a qualitative action research that aims to simultaneously research and develop the teaching of composition through feedback from students and self-evaluation of the work. The subject became current for the researcher when he started working as a music teacher at the beginning of the 2021–22 school year. Moreover, the research is strongly linked to his work as a teacher. Composing is also personally significant to the researcher.
The research was carried out in a Finnish school during ninth grade music lessons. There were 13 students in the group. The composition period lasted ten lessons in the spring semester of 2022. The work environment was the school's music class. The research material consists of a teaching diary, student interviews, composition exercises and lesson plans. Interviews and participatory observation are utilized as research methods. The material is analysed using content analysis.
In summary, the work results describe the development of professional skills and the challenges experienced by the researcher when teaching music composition. Based on the experience, suggestions are given to other teachers to develop composition teaching. The researcher’s professional skills as a composition teacher developed in many ways. The feedback from the students on the work was mostly positive. The researcher felt he was able to guide, inspire and encourage students to compose music. Importantly, their good team spirit and motivated attitude inspired him in turn. At times teaching composition felt like the best moments of the researcher’s teaching career. The students' experiences and wishes regarding the teaching of composition are presented in the work. All students developed a positive view of composing, although they also experienced challenges. As indicated by the study results, the students' opinions about the composing experience were strongly influenced by how successfully they thought they managed the composition exercises. When teaching music composition, it is important that each student finds a suitable way to compose.
Tutkimus toteutui suomalaisessa koulussa yhdeksäsluokkalaisten musiikintunneilla. Ryhmässä oli 13 oppilasta. Sävellysjakso kesti kymmenen oppitunnin ajan kevätlukukaudella 2022. Työympäristönä toimi koulun musiikkiluokka. Tutkimuksen aineiston muodostavat opetuspäiväkirja, oppilaiden haastattelut, sävellysharjoitukset ja tuntisuunnitelmat. Tutkimusmenetelmänä hyödynnetään haastatteluja ja osallistuvaa havainnointia. Aineiston analyysi tapahtuu sisällönanalyysin keinoin.
Työn tuloksissa kuvataan tutkijan kokemaa ammattitaidon kehittymistä ja haasteita säveltämisopetuksessa. Kokemuksiin pohjautuen annetaan ehdotuksia muille opettajille säveltämisopetuksen kehittämiseksi. Tutkijan ammattitaito sävellyspedagogina kehittyi monipuolisesti. Oppilailta saatu palaute työstä oli pääosin positiivista. Tutkija koki osaavansa opastaa, inspiroida ja kannustaa oppilaita säveltämään ja heidän hyvä ryhmähenkensä ja motivoitunut asenteensa puolestaan innosti häntä. Ajoittain säveltämisen opetus tuntui tutkijan uran parhaimmilta hetkiltä. Työssä tuodaan esille oppilaiden kokemuksia ja toiveita säveltämisen opetukseen liittyen. Kaikille oppilaille muodostui jonkinlainen positiivinen näkemys säveltämisestä, vaikka siinä koettiin myös haasteita. Oppilaiden mielipiteisiin säveltämiskokemuksesta vaikutti vahvasti se, miten hyvin sävelharjoitukset heidän mielestään onnistuivat. Säveltämisopetuksen sujumiseksi onkin tärkeää, että jokainen oppilas löytää itselleen sopivan tavan säveltää.
The research was carried out in a Finnish school during ninth grade music lessons. There were 13 students in the group. The composition period lasted ten lessons in the spring semester of 2022. The work environment was the school's music class. The research material consists of a teaching diary, student interviews, composition exercises and lesson plans. Interviews and participatory observation are utilized as research methods. The material is analysed using content analysis.
In summary, the work results describe the development of professional skills and the challenges experienced by the researcher when teaching music composition. Based on the experience, suggestions are given to other teachers to develop composition teaching. The researcher’s professional skills as a composition teacher developed in many ways. The feedback from the students on the work was mostly positive. The researcher felt he was able to guide, inspire and encourage students to compose music. Importantly, their good team spirit and motivated attitude inspired him in turn. At times teaching composition felt like the best moments of the researcher’s teaching career. The students' experiences and wishes regarding the teaching of composition are presented in the work. All students developed a positive view of composing, although they also experienced challenges. As indicated by the study results, the students' opinions about the composing experience were strongly influenced by how successfully they thought they managed the composition exercises. When teaching music composition, it is important that each student finds a suitable way to compose.