Miesten asustekonsepti : case: Frenn Company Oy
Hagfors, Krista (2014)
Hagfors, Krista
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137649
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137649
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Frenn Company Oy:lle kaupallinen miesten asustekonsepti, joka ohjaa asusteiden tuote- ja mallistosuunnittelua. Tutkimuksessa selvitetään mitä asusteita toimeksiantajayrityksen tulisi tarjota ja millä tavalla toteuttaa omaa asustemallistoaan. Ennen asustekonseptin suunnittelua toteutettiin taustatutkimus, johon kuului markkinoiden tutkimista, kohderyhmähaastatteluita sekä asiantuntijahaastattelu. Asustekonseptin avulla oli tarkoitus suunnitella muutama toteutettava tuote yrityksen kevät/kesä 2015 -mallistoon.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja tutkimusstrategia on tapaustutkimus. Tutkimuksessa käytettyjä tutkimusmetodeja ovat havainnointi, puolistrukturoidut teemahaastattelut ja aihetta käsittelevän kirjallisuuden tutkiminen. Markkinoita tutkitaan benchmarking-menetelmän avulla ja tutkimuskohteet rajataan FRENNin kilpailijoihin.
Tutkimuksessa avataan konseptisuunnittelun merkitystä ja sen tavoitteita. Taustutkimuksessa kilpailijoiden asustevalikoimia vertailtiin ja selvitettiin millaisia asusteita tällä hetkellä tehdään ja miten FRENN voisi asemoida itsensä markkinoille. Kohderyhmään kuuluvia miehiä haastateltiin, koska haluttiin selvittää heidän pukeutumistottumuksia, tarpeita ja toiveita miesten asusteiden suhteen. Asiantuntijahaastattelun tarkoituksena oli saada alan ammattilaisen näkökulma ja tieto aiheeseen. Kirjallisen osion tarkoituksena oli saada monipuolista miesten asusteisiin liittyvää tietoa, jota hyödynnettäisiin varsinaisen asustekonseptin suunnittelussa.
Työn lopputuloksena syntyi miesten asustekonsepti, joka pohjautuu taustatutkimukseen saatuihin tietoihin. Asustekonsepti visioi miten FRENN voisi tulevaisuudessa asustemallistoaan toteuttaa ja mitä tuotteita se voisi sisältää. Asustekonsepti sisältää hahmotelman kevät/kesä 2015 -asustemalliston tuotteista. Asustekonsepti on toteutettu visuaalisena esityksenä, joka löytyy opinnäytetyön lopussa olevalla cd:llä.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja tutkimusstrategia on tapaustutkimus. Tutkimuksessa käytettyjä tutkimusmetodeja ovat havainnointi, puolistrukturoidut teemahaastattelut ja aihetta käsittelevän kirjallisuuden tutkiminen. Markkinoita tutkitaan benchmarking-menetelmän avulla ja tutkimuskohteet rajataan FRENNin kilpailijoihin.
Tutkimuksessa avataan konseptisuunnittelun merkitystä ja sen tavoitteita. Taustutkimuksessa kilpailijoiden asustevalikoimia vertailtiin ja selvitettiin millaisia asusteita tällä hetkellä tehdään ja miten FRENN voisi asemoida itsensä markkinoille. Kohderyhmään kuuluvia miehiä haastateltiin, koska haluttiin selvittää heidän pukeutumistottumuksia, tarpeita ja toiveita miesten asusteiden suhteen. Asiantuntijahaastattelun tarkoituksena oli saada alan ammattilaisen näkökulma ja tieto aiheeseen. Kirjallisen osion tarkoituksena oli saada monipuolista miesten asusteisiin liittyvää tietoa, jota hyödynnettäisiin varsinaisen asustekonseptin suunnittelussa.
Työn lopputuloksena syntyi miesten asustekonsepti, joka pohjautuu taustatutkimukseen saatuihin tietoihin. Asustekonsepti visioi miten FRENN voisi tulevaisuudessa asustemallistoaan toteuttaa ja mitä tuotteita se voisi sisältää. Asustekonsepti sisältää hahmotelman kevät/kesä 2015 -asustemalliston tuotteista. Asustekonsepti on toteutettu visuaalisena esityksenä, joka löytyy opinnäytetyön lopussa olevalla cd:llä.