Markkinointiviestintäsuunnitelma B2B-yritykselle
Halme, Ronja (2022)
Halme, Ronja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411706
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411706
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä rakennetaan markkinointiviestintäsuunnitelma talotekniikan alalla toimivalle yritykselle. Työn rajauksena on B2B-asiakaskunta Suomen markkinoilla ja digitaalisissa kanavissa. Suunniteltavan markkinointiviestinnän tavoitteena on nykyisten asiakkaiden sitouttaminen ja lisämyynti. Työn tuotoksena syntynyt markkinointiviestintäsuunnitelma muodostettiin vuosikellon muotoon vuodelle 2023. Markkinointiviestinnän digikanaviksi valittiin yrityksellä jo käytössä olleiden verkkosivun ja sähköpostin ohelle Facebook ja LinkedIn. Lisäksi verkkosivulle suunniteltiin päivityksiä ja sähköpostiviestintään otettiin mukaan kuukausittaiset uutiskirjeet.
Talotekniikka on rakennustuotantoon kuuluva toimiala, joka koostuu LVISA-tekniikan osa-alueista. LVISA-tekniikka sisältää lämpö-, vesi-, ilmanvaihto-, sähkö- ja automaatiotekniikan. Opinnäytetyön toimeksiantajayritys on toiminut talotekniikan alalla Päijät-Hämeessä vuodesta 2005 alkaen ja työllistää yli 10 henkilöä. Yrityksen tarjonta koostuu noin 90 % LVIS-tekniikan huollon palveluista. Lisäksi valikoimaan sisältyvät urakointipalvelut sekä ympärivuorokautinen päivystys ja varaosapalvelu. Asiakassuhteet painottuvat yrityksiin, jotka ovat suurimmaksi osaksi vuokra- ja asumisoikeusasuntoja tarjoavia yhtiöitä, sekä liikekiinteistöjä ja toimitiloja tarjoavia toimijoita.
Yritykset pyrkivät markkinoinnin keinoin parantamaan asemaansa markkinoilla ja tiedottamaan valikoimastaan niin potentiaalisille kuin nykyisille asiakkailleen. Yritykset kilpailevat markkinoilla erilaisilla kilpailukeinoilla, joita ovat tuote, hinta, jakelu ja saatavuus. Kilpailukeinot yhdistettynä markkinointiviestintään muodostavat markkinoinnin 4P-mallin. Markkinointiviestintä kattaa mainonnan, henkilökohtaisen myyntityön, myynnin edistämisen sekä tiedotus- ja suhdetoiminnan. Digitaalinen markkinointiviestintä taas on digitaalisilla alustoilla, kuten verkkosivulla, hakukoneissa ja sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa viestintää. Kun kohdeasiakkaana on kuluttajan sijaan yritys, puhutaan niin sanotusta B2B-markkinoinnista.
Tämän opinnäytetyön tuotoksena syntyneen markkinointiviestintäsuunnitelman kehittämisessä hyödynnettiin kilpailija-benchmarking-menetelmää ja SOSTAC-mallia. Kilpailija-benchmarking on yrityksen oman markkinointiviestinnän vertaamista kilpailijoiden markkinointiviestintään, ja siitä saadun datan hyödyntämistä oman prosessin kehittämisessä. SOSTAC-malli sisältää lähtötilanneanalyysin, tavoitteet, strategian, taktiikat, toimenpiteet sekä johtamisen ja hallinnan. Lisäksi työssä hyödynnettiin SOSTAC-malliin sisältyviä SMART-, RACE- ja SIKS-malleja.
Työn tuotoksena syntyi toimeksiantajan markkinointiviestinnän tavoitteita vastaava ja helposti toimeksiantajan hyödynnettävissä oleva tuotos. Tuotos koostuu markkinointiviestinnän vuosikellosta ja verkkosivun päivittämiseen kohdistuvista toimenpide-ehdotuksista. Suunnitelmassa käytetyt digimarkkinoinnin kanavat ovat verkkosivu, uutiskirje, Facebook ja LinkedIn.
Talotekniikka on rakennustuotantoon kuuluva toimiala, joka koostuu LVISA-tekniikan osa-alueista. LVISA-tekniikka sisältää lämpö-, vesi-, ilmanvaihto-, sähkö- ja automaatiotekniikan. Opinnäytetyön toimeksiantajayritys on toiminut talotekniikan alalla Päijät-Hämeessä vuodesta 2005 alkaen ja työllistää yli 10 henkilöä. Yrityksen tarjonta koostuu noin 90 % LVIS-tekniikan huollon palveluista. Lisäksi valikoimaan sisältyvät urakointipalvelut sekä ympärivuorokautinen päivystys ja varaosapalvelu. Asiakassuhteet painottuvat yrityksiin, jotka ovat suurimmaksi osaksi vuokra- ja asumisoikeusasuntoja tarjoavia yhtiöitä, sekä liikekiinteistöjä ja toimitiloja tarjoavia toimijoita.
Yritykset pyrkivät markkinoinnin keinoin parantamaan asemaansa markkinoilla ja tiedottamaan valikoimastaan niin potentiaalisille kuin nykyisille asiakkailleen. Yritykset kilpailevat markkinoilla erilaisilla kilpailukeinoilla, joita ovat tuote, hinta, jakelu ja saatavuus. Kilpailukeinot yhdistettynä markkinointiviestintään muodostavat markkinoinnin 4P-mallin. Markkinointiviestintä kattaa mainonnan, henkilökohtaisen myyntityön, myynnin edistämisen sekä tiedotus- ja suhdetoiminnan. Digitaalinen markkinointiviestintä taas on digitaalisilla alustoilla, kuten verkkosivulla, hakukoneissa ja sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa viestintää. Kun kohdeasiakkaana on kuluttajan sijaan yritys, puhutaan niin sanotusta B2B-markkinoinnista.
Tämän opinnäytetyön tuotoksena syntyneen markkinointiviestintäsuunnitelman kehittämisessä hyödynnettiin kilpailija-benchmarking-menetelmää ja SOSTAC-mallia. Kilpailija-benchmarking on yrityksen oman markkinointiviestinnän vertaamista kilpailijoiden markkinointiviestintään, ja siitä saadun datan hyödyntämistä oman prosessin kehittämisessä. SOSTAC-malli sisältää lähtötilanneanalyysin, tavoitteet, strategian, taktiikat, toimenpiteet sekä johtamisen ja hallinnan. Lisäksi työssä hyödynnettiin SOSTAC-malliin sisältyviä SMART-, RACE- ja SIKS-malleja.
Työn tuotoksena syntyi toimeksiantajan markkinointiviestinnän tavoitteita vastaava ja helposti toimeksiantajan hyödynnettävissä oleva tuotos. Tuotos koostuu markkinointiviestinnän vuosikellosta ja verkkosivun päivittämiseen kohdistuvista toimenpide-ehdotuksista. Suunnitelmassa käytetyt digimarkkinoinnin kanavat ovat verkkosivu, uutiskirje, Facebook ja LinkedIn.