Vastaanottovirkailijan perehdytysopas The Folks Hotelliin
Rintanen, Julia (2022)
Rintanen, Julia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052511916
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052511916
Tiivistelmä
Toimeksiantajana tälle toiminnalliselle opinnäytetyölle toimi The Folks Hotel Konepaja. Työn tavoitteena oli luoda The Folks Hotellille perehdytysopas vastaanottovirkailijalle. Tavoitteena oli saada perehdytysopas käyttöön keväällä 2022.
Tietoperustassa käsiteltiin perehdytyksen hyötyjä ja tavoitteita sekä perehdytysprosessia. Toimeksiantajan esittelyssä kerrottiin hotellin historiasta, hotellin tarjoamista palveluista sekä vastaanottotyöstä The Folks Hotellissa.
Lähteisiin perustuvan aineiston lisäksi tietoa kerättiin puolistrukturoitujen haastatteluiden avulla. Haastateltavina toimivat The Folks Hotellin vastaanottovirkailijat. Haastatteluilla selvitettiin muun muassa haastateltavien kokemuksia perehdytyksestä ja mitä kehityskohtia he perehdytyksestä löysivät. Haastatteluiden avulla saatiin myös tietoa siitä, millaisia perehdytysprosessin eri vaiheet olivat.
Taustatutkimuksen, haastatteluiden ja oman työkokemukseni perusteella syntyi kaksi erillistä opasta, uuden työntekijän opas sekä vastaanoton infokansio. Uuden työntekijän opas sisältää työn aloituksen kannalta tärkeitä asioita ja infokansio puolestaan toimii koko vastaanoton tietopakettina.
Tietoperustassa käsiteltiin perehdytyksen hyötyjä ja tavoitteita sekä perehdytysprosessia. Toimeksiantajan esittelyssä kerrottiin hotellin historiasta, hotellin tarjoamista palveluista sekä vastaanottotyöstä The Folks Hotellissa.
Lähteisiin perustuvan aineiston lisäksi tietoa kerättiin puolistrukturoitujen haastatteluiden avulla. Haastateltavina toimivat The Folks Hotellin vastaanottovirkailijat. Haastatteluilla selvitettiin muun muassa haastateltavien kokemuksia perehdytyksestä ja mitä kehityskohtia he perehdytyksestä löysivät. Haastatteluiden avulla saatiin myös tietoa siitä, millaisia perehdytysprosessin eri vaiheet olivat.
Taustatutkimuksen, haastatteluiden ja oman työkokemukseni perusteella syntyi kaksi erillistä opasta, uuden työntekijän opas sekä vastaanoton infokansio. Uuden työntekijän opas sisältää työn aloituksen kannalta tärkeitä asioita ja infokansio puolestaan toimii koko vastaanoton tietopakettina.