Tekoäly varainhoitopalveluissa
Virtala, Mikko (2022)
Virtala, Mikko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052512041
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052512041
Tiivistelmä
Tekoäly on termi, jolle löytyy monia määritelmiä. Monet yritykset kaikilta liiketoiminnan aloilta hyödyntävät sitä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten tekoälyä käytetään yksityishenkilöiden varainhoidossa Suomessa. Tutkimus keskittyy yritysten varainhoidon prosesseihin ja pyrkii löytämään sieltä tehtävät, jotka on annettu tekoälyn toteutettavaksi. Samassa tutkitaan alan suhtautumista uuteen teknologiaan ja sen kehitykseen ja tarkastellaan miten yritykset näkevät alan tulevaisuuden tässä asiayhteydessä.
Opinnäytetyön tietoperustan ensimmäisessä luvussa tutustutaan tekoälyn määrittelytapoihin ja sen historiaan. Luvussa esitellään myös, miten teknologinen kehitys on näkynyt koko finanssialan kentällä kansainvälisesti. Tietoperustan toisessa luvussa tutustutaan varainhoidon alaan Suomessa. Luvussa esitellään varsinkin alan toimijat sekä yksityishenkilöiden varainhoitopalvelun prosessin tyypilliset piirteet.
Empiirinen osio alkaa tutkimusotteen esittelyllä. Tutkimus on toteutettu laadullisena eli kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Empirian ensimmäinen luku käy läpi tutkimustavan erityispiirteet ja haasteet sekä tutkimustulosten analysointiprosessin kulun. Tutkimusaineisto koottiin haastattelujen ja yritysten internet-sivuilta saatujen tietojen perusteella. Aiheen mahdollisen arkaluontoisuuden takia yrityksiä ei tutkimuksessa nimetä. Kerätyn aineiston perusteella saadut tutkimustulokset esitellään empiirisen osan toisessa luvussa.
Tutkimuksessa havaittiin, että toistaiseksi pieni osa suomalaisista sijoituspalveluyrityksistä käyttää toiminnassaan tekoälyä. Sen käyttö on yleisintä sijoitusstrategian muodostamisen ja sijoitussalkkujen tasapainotuksen apuvälineenä. Useat yritykset käyttävät automaatiota asiakaskartoituksen apuvälineenä.
Tulosten perusteella Suomessa yritykset suhtautuvat vielä varovaisesti uusiin teknologisiin mahdollisuuksiin. Kansainvälisesti tekoälyn käyttö alalla on yleistynyt ja tämä trendi leviää todennäköisesti Suomeenkin lähivuosina.
Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin toukokuussa 2020 ja se saatettiin valmiiksi toukokuussa 2022.
Opinnäytetyön tietoperustan ensimmäisessä luvussa tutustutaan tekoälyn määrittelytapoihin ja sen historiaan. Luvussa esitellään myös, miten teknologinen kehitys on näkynyt koko finanssialan kentällä kansainvälisesti. Tietoperustan toisessa luvussa tutustutaan varainhoidon alaan Suomessa. Luvussa esitellään varsinkin alan toimijat sekä yksityishenkilöiden varainhoitopalvelun prosessin tyypilliset piirteet.
Empiirinen osio alkaa tutkimusotteen esittelyllä. Tutkimus on toteutettu laadullisena eli kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Empirian ensimmäinen luku käy läpi tutkimustavan erityispiirteet ja haasteet sekä tutkimustulosten analysointiprosessin kulun. Tutkimusaineisto koottiin haastattelujen ja yritysten internet-sivuilta saatujen tietojen perusteella. Aiheen mahdollisen arkaluontoisuuden takia yrityksiä ei tutkimuksessa nimetä. Kerätyn aineiston perusteella saadut tutkimustulokset esitellään empiirisen osan toisessa luvussa.
Tutkimuksessa havaittiin, että toistaiseksi pieni osa suomalaisista sijoituspalveluyrityksistä käyttää toiminnassaan tekoälyä. Sen käyttö on yleisintä sijoitusstrategian muodostamisen ja sijoitussalkkujen tasapainotuksen apuvälineenä. Useat yritykset käyttävät automaatiota asiakaskartoituksen apuvälineenä.
Tulosten perusteella Suomessa yritykset suhtautuvat vielä varovaisesti uusiin teknologisiin mahdollisuuksiin. Kansainvälisesti tekoälyn käyttö alalla on yleistynyt ja tämä trendi leviää todennäköisesti Suomeenkin lähivuosina.
Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin toukokuussa 2020 ja se saatettiin valmiiksi toukokuussa 2022.