Katsastusaseman laatujärjestelmän käytettävyyden kehittäminen
Pitkäniemi, Jari (2022)
Pitkäniemi, Jari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052512168
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052512168
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää laatujärjestelmän käytettävyyttä katsastusyrityksessä. Katsastusyrityksellä on käytössä laatujärjestelmä, joka on alun perin sertifioitu ISO 9001:2008 - standardin mukaisesti. Laatujärjestelmä on tällä hetkellä päivitetty vastaamaan ISO 9001:2015 - standardia. Laatujärjestelmä on otettu käyttöön 2014 ja se on osa sähköistä johtamisjärjestelmä Profilea. Tavoitteena oli saada henkilöstö tutustumaan laatujärjestelmään ja saada käyttöoikeuksia laajennettua koko henkilöstölle.
Tutkimusmenetelmänä on empiirinen tapaustutkimus ja sen teoriaosuudessa käsitellään laadun perusteita, ISO 9001 -standardia ja sähköisiä johtamisjärjestelmiä. Henkilöstölle suunnattiin sähköinen kyselytutkimus, jolla kerättiin tietoa henkilöstön kokemuksista laatujärjestelmästä ja sähköisestä johtamisjärjestelmästä. Kyselytutkimuksia tehtiin kaksi kappaletta. Kyselytutkimus 1 tehtiin henkilöstölle, jolla ei ole käyttöoikeuksia sähköiseen johtamisjärjestelmään ja kyselytutkimus 2 esihenkilöille, joilla on käyttöoikeudet sähköiseen johtamisjärjestelmään. Lisäksi tehtiin haastatteluja tukemaan kyselytutkimusta. Haastateltavina oli kaksi esihenkilöä, katsastaja ja asiakaspalveluhenkilö. Kolmannessa luvussa esitellään kyselytutkimus ja haastattelut vastauksineen.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että henkilöstö käyttää laatujärjestelmää vain vähän. Suurin syy tähän oli se, että laatujärjestelmä on sisällytetty sähköiseen johtamisjärjestelmään, johon on käyttöoikeudet vain ylemmällä ja keskijohdolla. Sähköinen johtamisjärjestelmä sisältää laatukäsikirjan, toimenkuvauksia ja dokumentointia. Henkilöstö toivoi katsastusasemakohtaisia käyttöoikeuksia, joilla ei voi muokata sisältöä, mutta pääsisi lukemaan tiedostoja. Esihenkilöiden mielestä sähköisen johtamisjärjestelmän käyttöohjeistus ja selkeämpi hakemisto olisi tarpeen. Esihenkilöiden kokemukset sähköisen johtamisjärjestelmän toiminnoista ovat samankaltaisia. Järjestelmän käyttö on aluksi ollut hankalaa ja vaatinut paljon aikaa, käyttö on kuitenkin helpottunut kokemuksen myötä.
Tavoitteena olisi saada käyttöoikeudet koko henkilöstölle, jolloin laatujärjestelmää ja ohjeistuksia voisi hyödyntää jokapäiväisessä toiminnassa. Käyttöohjeet löytyvät sähköisestä johtamisjärjestelmästä, mutta hakemistosta voitaisiin muokata selkeämpi.
Tutkimusmenetelmänä on empiirinen tapaustutkimus ja sen teoriaosuudessa käsitellään laadun perusteita, ISO 9001 -standardia ja sähköisiä johtamisjärjestelmiä. Henkilöstölle suunnattiin sähköinen kyselytutkimus, jolla kerättiin tietoa henkilöstön kokemuksista laatujärjestelmästä ja sähköisestä johtamisjärjestelmästä. Kyselytutkimuksia tehtiin kaksi kappaletta. Kyselytutkimus 1 tehtiin henkilöstölle, jolla ei ole käyttöoikeuksia sähköiseen johtamisjärjestelmään ja kyselytutkimus 2 esihenkilöille, joilla on käyttöoikeudet sähköiseen johtamisjärjestelmään. Lisäksi tehtiin haastatteluja tukemaan kyselytutkimusta. Haastateltavina oli kaksi esihenkilöä, katsastaja ja asiakaspalveluhenkilö. Kolmannessa luvussa esitellään kyselytutkimus ja haastattelut vastauksineen.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että henkilöstö käyttää laatujärjestelmää vain vähän. Suurin syy tähän oli se, että laatujärjestelmä on sisällytetty sähköiseen johtamisjärjestelmään, johon on käyttöoikeudet vain ylemmällä ja keskijohdolla. Sähköinen johtamisjärjestelmä sisältää laatukäsikirjan, toimenkuvauksia ja dokumentointia. Henkilöstö toivoi katsastusasemakohtaisia käyttöoikeuksia, joilla ei voi muokata sisältöä, mutta pääsisi lukemaan tiedostoja. Esihenkilöiden mielestä sähköisen johtamisjärjestelmän käyttöohjeistus ja selkeämpi hakemisto olisi tarpeen. Esihenkilöiden kokemukset sähköisen johtamisjärjestelmän toiminnoista ovat samankaltaisia. Järjestelmän käyttö on aluksi ollut hankalaa ja vaatinut paljon aikaa, käyttö on kuitenkin helpottunut kokemuksen myötä.
Tavoitteena olisi saada käyttöoikeudet koko henkilöstölle, jolloin laatujärjestelmää ja ohjeistuksia voisi hyödyntää jokapäiväisessä toiminnassa. Käyttöohjeet löytyvät sähköisestä johtamisjärjestelmästä, mutta hakemistosta voitaisiin muokata selkeämpi.