Vastuullisuuden osa-alueiden vaikutus kuluttajan ostopäätökseen muodin verkkokaupassa
Rinne, Anni-Mari (2022)
Rinne, Anni-Mari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052612185
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052612185
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia miten muotialan tuotteista annetut tiedot sosiaalisen vastuun ja ympäristövastuun osalta vaikuttavat kuluttajien ostopäätökseen muodin verkkokaupassa. Tavoitteena oli löytää vastauksia siihen, miten verkkokaupan tuoteviestintää voidaan kehittää niin, että se parhaiten tukisi muotialan vastuullisuudesta kiinnostuneen kuluttajan ostopäätöstä. Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, ja se tehtiin toimeksiantona suomalaiselle verkkokauppayritykselle.
Tutkimuksen tietoperustan tavoitteena oli luoda lukijalle mahdollisimman kattava kuva muotialan sosiaalisen vastuun ja ympäristövastuun nykytilasta ja ongelmakohdista. Lisäksi tietoperustalla luotiin pohja tutkimuksessa käytetylle kuluttajakyselylle. Tietoperustaa varten kerättiin monipuolista ja ajankohtaista aineistoa erityisesti muotialan asiantuntijoiden verkkojulkaisuista. Tietoa kerättiin myös mm. verkkokauppatoimintaan ja vastuullisuusviestintään liittyvästä kirjallisuudesta.
Empiiristä tutkimusta varten laadittiin sähköinen kyselylomake. Kyselylomakkeen avulla selvitettiin, mitkä muotialan tuotteisiin liittyvät vastuullisuuden osa-alueet kiinnostavat kuluttajia eniten. Lisäksi kyselyllä selvitettiin sitä, millaista tietoa kuluttajat toivoisivat saavansa muotialan tuotteiden vastuullisuuteen liittyen. Lomake sisälsi kysymyksiä muotialan sosiaalisen vastuun ja ympäristövastuun aihealueilta. Kysely kohdennettiin erityisesti toimeksiantajayrityksen verkkokaupan asiakkaille, ja kyselyä jaettiin yrityksen sosiaalisen median kanavissa sekä uutiskirjeessä. Vastauksia kyselyyn saatiin kahden viikon vastausajan aikana
yhteensä 430 kappaletta.
Aineiston analyysissä on kuvattu laajasti kuluttajien asenteita muotialan tuotteiden vastuullisuuden eri osa-alueita kohtaan. Tutkimuksessa kävi ilmi, että kuluttajien mielestä muotialan tuotteiden vastuullisuudesta kertoo erityisesti tuotteiden laadukkuus ja niiden suunnittelu pitkäaikaiseen käyttöön. Muotialan vastuullisuudesta kiinnostuneet kuluttajat kaipasivat erityisesti lisää tietoa tuotteiden alkuperästä. Tutkimuksen avulla löydettiin kehitysideoita muotialan tuotteiden vastuullisuusmarkkinointiin sekä tuotteiden vastuullisuustietojen esittämiseen verkkokaupassa.
Tutkimuksen tietoperustan tavoitteena oli luoda lukijalle mahdollisimman kattava kuva muotialan sosiaalisen vastuun ja ympäristövastuun nykytilasta ja ongelmakohdista. Lisäksi tietoperustalla luotiin pohja tutkimuksessa käytetylle kuluttajakyselylle. Tietoperustaa varten kerättiin monipuolista ja ajankohtaista aineistoa erityisesti muotialan asiantuntijoiden verkkojulkaisuista. Tietoa kerättiin myös mm. verkkokauppatoimintaan ja vastuullisuusviestintään liittyvästä kirjallisuudesta.
Empiiristä tutkimusta varten laadittiin sähköinen kyselylomake. Kyselylomakkeen avulla selvitettiin, mitkä muotialan tuotteisiin liittyvät vastuullisuuden osa-alueet kiinnostavat kuluttajia eniten. Lisäksi kyselyllä selvitettiin sitä, millaista tietoa kuluttajat toivoisivat saavansa muotialan tuotteiden vastuullisuuteen liittyen. Lomake sisälsi kysymyksiä muotialan sosiaalisen vastuun ja ympäristövastuun aihealueilta. Kysely kohdennettiin erityisesti toimeksiantajayrityksen verkkokaupan asiakkaille, ja kyselyä jaettiin yrityksen sosiaalisen median kanavissa sekä uutiskirjeessä. Vastauksia kyselyyn saatiin kahden viikon vastausajan aikana
yhteensä 430 kappaletta.
Aineiston analyysissä on kuvattu laajasti kuluttajien asenteita muotialan tuotteiden vastuullisuuden eri osa-alueita kohtaan. Tutkimuksessa kävi ilmi, että kuluttajien mielestä muotialan tuotteiden vastuullisuudesta kertoo erityisesti tuotteiden laadukkuus ja niiden suunnittelu pitkäaikaiseen käyttöön. Muotialan vastuullisuudesta kiinnostuneet kuluttajat kaipasivat erityisesti lisää tietoa tuotteiden alkuperästä. Tutkimuksen avulla löydettiin kehitysideoita muotialan tuotteiden vastuullisuusmarkkinointiin sekä tuotteiden vastuullisuustietojen esittämiseen verkkokaupassa.