Volkswagen-sähköautojen akustojen rakenne, korjaaminen ja kierrättäminen
Jylhä, Jarno (2022)
Jylhä, Jarno
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052512163
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052512163
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Volkswagen-sähköautojen akustojen rakenne ja se, kuinka akustot korjataan ja kierrätetään merkkikorjaamossa. Lisäksi työssä selvitettiin, onko akustojen korjausta mahdollista tehostaa K-Auto Airportissa.
Työ ideoitiin ja toteutettiin yhteistyössä K-Auto Airportin kanssa. Työssä verrattiin aluksi Volkswagen e-Golf ja ID -mallien korkeajänniteakkujen rakennetta autoista purettujen akkumoduulien avulla. Tämän jälkeen seurattiin akustojen korjaamista K-Auto Airportissa ja havainnoitiin sen ongelmakohtia. Lopuksi selvitettiin, kuinka akustot toimitetaan kierrätykseen ja mitä niille siellä tehdään. Kirjallisina lähteinä käytettiin pääasiassa valmistajan ja maahantuojan järjestelmistä löytyviä tietoja.
Työn tuloksena saatiin parempi käsitys korkeajänniteakkujen rakenteesta ja korjausprosessista K-Auto Airportissa. Korkeajänniteakkuja verrattaessa havaittiin, että ID-mallien korjausprosessi on nopeutunut kuusi vuotta vanhempaan e-Golfiin verrattuna ja akkumoduulien energiasisältö on kasvanut 57 % painoon nähden. Työn tekemistä saatiin tehostettua 5S-menetelmien avulla ja todettiin, että jos kaikki työssä esitellyt uudet menetelmät otettaisiin käyttöön K-Auto Airportissa, voisi korkeajännitemekaanikko säästää aikaa 15–20 minuuttia päivittäin. Tämän lisäksi havaittiin, millaisia kriteerejä sähköautojen akustojen korjaaminen asettaa autonostimien hankinnalle.
Työ ideoitiin ja toteutettiin yhteistyössä K-Auto Airportin kanssa. Työssä verrattiin aluksi Volkswagen e-Golf ja ID -mallien korkeajänniteakkujen rakennetta autoista purettujen akkumoduulien avulla. Tämän jälkeen seurattiin akustojen korjaamista K-Auto Airportissa ja havainnoitiin sen ongelmakohtia. Lopuksi selvitettiin, kuinka akustot toimitetaan kierrätykseen ja mitä niille siellä tehdään. Kirjallisina lähteinä käytettiin pääasiassa valmistajan ja maahantuojan järjestelmistä löytyviä tietoja.
Työn tuloksena saatiin parempi käsitys korkeajänniteakkujen rakenteesta ja korjausprosessista K-Auto Airportissa. Korkeajänniteakkuja verrattaessa havaittiin, että ID-mallien korjausprosessi on nopeutunut kuusi vuotta vanhempaan e-Golfiin verrattuna ja akkumoduulien energiasisältö on kasvanut 57 % painoon nähden. Työn tekemistä saatiin tehostettua 5S-menetelmien avulla ja todettiin, että jos kaikki työssä esitellyt uudet menetelmät otettaisiin käyttöön K-Auto Airportissa, voisi korkeajännitemekaanikko säästää aikaa 15–20 minuuttia päivittäin. Tämän lisäksi havaittiin, millaisia kriteerejä sähköautojen akustojen korjaaminen asettaa autonostimien hankinnalle.