Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Volkswagen-sähköautojen akustojen rakenne, korjaaminen ja kierrättäminen

Jylhä, Jarno (2022)

 
Avaa tiedosto
Jylha_Jarno.pdf (1.289Mt)
Lataukset: 


Jylhä, Jarno
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052512163
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Volkswagen-sähköautojen akustojen rakenne ja se, kuinka akustot korjataan ja kierrätetään merkkikorjaamossa. Lisäksi työssä selvitettiin, onko akustojen korjausta mahdollista tehostaa K-Auto Airportissa.

Työ ideoitiin ja toteutettiin yhteistyössä K-Auto Airportin kanssa. Työssä verrattiin aluksi Volkswagen e-Golf ja ID -mallien korkeajänniteakkujen rakennetta autoista purettujen akkumoduulien avulla. Tämän jälkeen seurattiin akustojen korjaamista K-Auto Airportissa ja havainnoitiin sen ongelmakohtia. Lopuksi selvitettiin, kuinka akustot toimitetaan kierrätykseen ja mitä niille siellä tehdään. Kirjallisina lähteinä käytettiin pääasiassa valmistajan ja maahantuojan järjestelmistä löytyviä tietoja.

Työn tuloksena saatiin parempi käsitys korkeajänniteakkujen rakenteesta ja korjausprosessista K-Auto Airportissa. Korkeajänniteakkuja verrattaessa havaittiin, että ID-mallien korjausprosessi on nopeutunut kuusi vuotta vanhempaan e-Golfiin verrattuna ja akkumoduulien energiasisältö on kasvanut 57 % painoon nähden. Työn tekemistä saatiin tehostettua 5S-menetelmien avulla ja todettiin, että jos kaikki työssä esitellyt uudet menetelmät otettaisiin käyttöön K-Auto Airportissa, voisi korkeajännitemekaanikko säästää aikaa 15–20 minuuttia päivittäin. Tämän lisäksi havaittiin, millaisia kriteerejä sähköautojen akustojen korjaaminen asettaa autonostimien hankinnalle.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste