Sisältömarkkinointisuunnitelma yritykselle Tendmexies
Lotila, Nea (2022)
Lotila, Nea
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712591
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712591
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehdään toimeksiantona meksikolaiselle yritykselle nimeltä Tendmexies. Opinnäytetyö suoritetaan toiminnallisena opinnäytetyönä ja toimeksiantajalle luodaan sisältömarkkinointisuunnitelma. Tendmexies on Braián Juarezin perustama muotiaiheista sisältöä tuottava verkossa toimiva brändi. Braián Juarez on omalta ammatiltaan muotisuunnittelija ja muodin asiantuntija. Hänen tavoitteenaan on jakaa kansainvälisesti erityisesti meksikolaisesta muodista tietoa. Tämän tueksi hän haluaa sisältömarkkinointisuunnitelman saadakseen enemmän kansainvälistä näkökulmaa toimintaansa. Hän on erityisesti kiinnostunut pohjoismaalaisen yleisön tavoittamisesta ja näkee sisältömarkkinointisuunnitelman tuovan enemmän pohjoismaalaista, erityisesti suomalaista, näkökulmaa sisällön luontiin.
Opinnäytetyössä käydään ensimmäiseksi läpi sisältömarkkinoinnin ja markkinointiviestinnän teoriaa. Seuraavaksi avataan sisältömarkkinointisuunnitelman tavoitetta. Se on luoda vuodelle 2022 sisältömarkkinointisuunnitelma, joka vetoaa pohjoismaalaiseen yleisöön. Kanavat, joihin sisältömarkkinointisuunnitelma keskittyy, ovat Tendmexiesin Instagram, podcast Spotifyssa ja osin yrityksen verkkosivut. Tavoite on määritelty yhdessä toimeksiantaja Braian Juarezin kanssa puhelinhaastattelun avulla.
Tiedon keräämiseksi on tehty tutkimus. Siinä on verkkokyselyn avulla haastateltu suomalaisia siitä mitä he tahtoisivat nähdä sosiaalisessa mediassa, mikä heitä kiinnostaisi muodista kertovilla kanavilla ja mitä he tahtoisivat kuulla podcastissa. Tutkimuksen tulosten perusteella luodaan SOSTAC -mallin avulla sisältömarkkinointisuunnitelma. SOSTAC on malli, jonka avulla määritellään nykytilanne, tavoitteet, strategia, toimenpiteet, toimintasuunnitelma ja seurantatoimenpiteet sisältömarkkinointisuunnitelmalle.
SOSTAC -mallia käyttäen käydään ensin läpi Tendmexiesin nykytila, määritellään tavoitteet, strategia ja toimenpiteet. Tämän jälkeen kerrotaan toimintasuunnitelma ja miten sitä seurataan. Toimeksiantajalle luodaan englanninkielin opaskirja, joka sisältää sisältömarkkinointisuunnitelman. Opaskirja sisältää esimerkiksi vuosikellon ja taulukon, joka esittelee malleja kuukauden sisällöistä, määrittelee ihanneasiakasprofiilin ja esimerkkejä valmiiksi tuotetusta sisällöstä. Opaskirjaa voi myös hyödyntää vuoden 2022 jälkeen.
Opinnäytetyö aloitettiin syksyllä 2021. Tavoitteena sillä oli tulla valmiiksi joulukuussa 2021. Opinnäytetyön kirjoittaminen jatkui kevääseen 2022 ja se valmistui toukokuussa 2022
Opinnäytetyössä käydään ensimmäiseksi läpi sisältömarkkinoinnin ja markkinointiviestinnän teoriaa. Seuraavaksi avataan sisältömarkkinointisuunnitelman tavoitetta. Se on luoda vuodelle 2022 sisältömarkkinointisuunnitelma, joka vetoaa pohjoismaalaiseen yleisöön. Kanavat, joihin sisältömarkkinointisuunnitelma keskittyy, ovat Tendmexiesin Instagram, podcast Spotifyssa ja osin yrityksen verkkosivut. Tavoite on määritelty yhdessä toimeksiantaja Braian Juarezin kanssa puhelinhaastattelun avulla.
Tiedon keräämiseksi on tehty tutkimus. Siinä on verkkokyselyn avulla haastateltu suomalaisia siitä mitä he tahtoisivat nähdä sosiaalisessa mediassa, mikä heitä kiinnostaisi muodista kertovilla kanavilla ja mitä he tahtoisivat kuulla podcastissa. Tutkimuksen tulosten perusteella luodaan SOSTAC -mallin avulla sisältömarkkinointisuunnitelma. SOSTAC on malli, jonka avulla määritellään nykytilanne, tavoitteet, strategia, toimenpiteet, toimintasuunnitelma ja seurantatoimenpiteet sisältömarkkinointisuunnitelmalle.
SOSTAC -mallia käyttäen käydään ensin läpi Tendmexiesin nykytila, määritellään tavoitteet, strategia ja toimenpiteet. Tämän jälkeen kerrotaan toimintasuunnitelma ja miten sitä seurataan. Toimeksiantajalle luodaan englanninkielin opaskirja, joka sisältää sisältömarkkinointisuunnitelman. Opaskirja sisältää esimerkiksi vuosikellon ja taulukon, joka esittelee malleja kuukauden sisällöistä, määrittelee ihanneasiakasprofiilin ja esimerkkejä valmiiksi tuotetusta sisällöstä. Opaskirjaa voi myös hyödyntää vuoden 2022 jälkeen.
Opinnäytetyö aloitettiin syksyllä 2021. Tavoitteena sillä oli tulla valmiiksi joulukuussa 2021. Opinnäytetyön kirjoittaminen jatkui kevääseen 2022 ja se valmistui toukokuussa 2022