Simulaatio-opetus sairaanhoitajien perus- ja täydennyskoulutuksessa : kirjallisuuskatsaus
Ijäs, Paula; Lehti, Eveliina (2022)
Ijäs, Paula
Lehti, Eveliina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052612221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052612221
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata simulaatio-opetuksen käyttöä sairaanhoitajien perus- ja täydennyskoulutuksessa. Tavoitteena on lisätä tietoa simulaatio-opetuksen käyttämisestä sairaanhoitajien perus- ja täydennyskoulutuksessa osaamisen ja koulutuksen edelleen kehittämisessä todellisuutta mallintavissa oppimisympäristöissä.
Opinnäytetyö toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena. Tiedonhakuprosessi toteutettiin viidessä eri vaiheessa. Tiedonhaku aloitettiin määrittelemällä tutkimuskysymys, keräämällä aineisto sisäänotto- ja poissulkukriteerien avulla. Aineiston laatu arvioitiin ja mukaan valikoitui kuusi englanninkielistä artikkelia. Saatu aineisto analysoitiin, jonka jälkeen saadut tulokset ja johtopäätökset esitettiin.
Tulosten perusteella todettiin simulaatio-opetuksen olevan yleisesti käytössä oleva suunnitelmallinen menetelmä, jonka avulla voidaan turvallisessa oppimisympäristössä antaa hyvät valmiudet erilaisten tilanteiden ja potilasryhmien hoitoon. Simulaation todettiin olevan laajasti käytössä sairaanhoitajaksi opiskelevien ja jo valmistuneiden sairaanhoitajien täydennyskoulutuksessa.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella todettiin, että simulaatiota pidetään kehittyvänä ja hyvänä opetusmenetelmänä. Jatkossa simulaation kehittämiseksi olisi hyvä saada tutkimustietoa lisää hyötynäkökulmasta selkeästi mitattavin menetelmin.
Opinnäytetyö toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena. Tiedonhakuprosessi toteutettiin viidessä eri vaiheessa. Tiedonhaku aloitettiin määrittelemällä tutkimuskysymys, keräämällä aineisto sisäänotto- ja poissulkukriteerien avulla. Aineiston laatu arvioitiin ja mukaan valikoitui kuusi englanninkielistä artikkelia. Saatu aineisto analysoitiin, jonka jälkeen saadut tulokset ja johtopäätökset esitettiin.
Tulosten perusteella todettiin simulaatio-opetuksen olevan yleisesti käytössä oleva suunnitelmallinen menetelmä, jonka avulla voidaan turvallisessa oppimisympäristössä antaa hyvät valmiudet erilaisten tilanteiden ja potilasryhmien hoitoon. Simulaation todettiin olevan laajasti käytössä sairaanhoitajaksi opiskelevien ja jo valmistuneiden sairaanhoitajien täydennyskoulutuksessa.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella todettiin, että simulaatiota pidetään kehittyvänä ja hyvänä opetusmenetelmänä. Jatkossa simulaation kehittämiseksi olisi hyvä saada tutkimustietoa lisää hyötynäkökulmasta selkeästi mitattavin menetelmin.