Yrityksen arvot työyhteisössä : Nordea Bank Oyj
Havanko, Juho (2022)
Havanko, Juho
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052612273
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052612273
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Nordea Bank Oyj:lle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka hyvin Nordean työyhteisön jäsenet tuntevat yrityksen arvot ja mitä Nordean arvot heille jokapäiväisessä työskentelyssä tarkoittavat. Arvot määrittelevät yrityksen toimintaperiaatteet ja sen, kuinka työntekijät kohtaavat asiakkaat, kollegat ja muut sidosryhmät. Tämän vuoksi selvitys on merkittävä ja antaa hyvän kuvan toimeksiantajalle siitä, miten hyvin arvot tunnetaan ja miten niitä noudatetaan yrityksen sisällä.
Selvityksessä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä menetelmää. Selvitys toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, jonka kohderyhmänä oli Nordean henkilöasiakaspuolen työntekijät, jotka työskentelevät Helsingin keskustan alueella. Kyselyyn vastasi 48 Nordean työntekijää. Selvityksen aineisto koostui palveluneuvojien, asuntorahoitusneuvojien, uusasiakashankinnan työntekijöiden sekä näiden tiimien esihenkilöiden vastauksista. Aineisto kuitenkin koostui suurimmaksi osaksi palveluneuvojien sekä asuntorahoitusneuvojien vastauksista ja tämä otettiin huomioon johtopäätöksissä.
Nordean arvot olivat hyvin työyhteisön tiedossa, sillä lähes 96 % vastanneista tiesi, mitkä yrityksen arvot ovat ja suurin osa heistä tiesi, mitä ne käytännössä tarkoittavat. Puolet vastaajista oli sitä mieltä, että arvokeskustelua käydään tarpeeksi, ja puolet oli sitä mieltä, että arvoista ei käydä tarpeeksi keskustelua. Suurin osa ei myöskään kokenut ollenkaan arvoristiriitaa omien ja yrityksen arvojen välillä.
Johtopäätöksinä voitiin todeta, että Nordean työntekijät tuntevat erittäin hyvin yrityksen arvot ja ne näkyvät heidän toiminnassaan yhteistyön, vastuun, rohkeuden ja intohimon muodossa. Osa työntekijöistä toivoisi, että arvokeskustelua käytäisiin enemmän, jotta arvot ohjaisivat heidän omaa työtään vielä selkeämmin ja näkyisivät saumattomana ja asiantuntevana palveluna asiakkaille. Parannusehdotuksena olisi tehdä selvitys laajemmalle otannalle, koska tässä selvityksessä ei voida tehdä niin laajaa yleistystä kuin olisi haluttu.
Selvityksessä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä menetelmää. Selvitys toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, jonka kohderyhmänä oli Nordean henkilöasiakaspuolen työntekijät, jotka työskentelevät Helsingin keskustan alueella. Kyselyyn vastasi 48 Nordean työntekijää. Selvityksen aineisto koostui palveluneuvojien, asuntorahoitusneuvojien, uusasiakashankinnan työntekijöiden sekä näiden tiimien esihenkilöiden vastauksista. Aineisto kuitenkin koostui suurimmaksi osaksi palveluneuvojien sekä asuntorahoitusneuvojien vastauksista ja tämä otettiin huomioon johtopäätöksissä.
Nordean arvot olivat hyvin työyhteisön tiedossa, sillä lähes 96 % vastanneista tiesi, mitkä yrityksen arvot ovat ja suurin osa heistä tiesi, mitä ne käytännössä tarkoittavat. Puolet vastaajista oli sitä mieltä, että arvokeskustelua käydään tarpeeksi, ja puolet oli sitä mieltä, että arvoista ei käydä tarpeeksi keskustelua. Suurin osa ei myöskään kokenut ollenkaan arvoristiriitaa omien ja yrityksen arvojen välillä.
Johtopäätöksinä voitiin todeta, että Nordean työntekijät tuntevat erittäin hyvin yrityksen arvot ja ne näkyvät heidän toiminnassaan yhteistyön, vastuun, rohkeuden ja intohimon muodossa. Osa työntekijöistä toivoisi, että arvokeskustelua käytäisiin enemmän, jotta arvot ohjaisivat heidän omaa työtään vielä selkeämmin ja näkyisivät saumattomana ja asiantuntevana palveluna asiakkaille. Parannusehdotuksena olisi tehdä selvitys laajemmalle otannalle, koska tässä selvityksessä ei voida tehdä niin laajaa yleistystä kuin olisi haluttu.