Autoalan ammatillisten opettajien saatavuus
Asikainen, Jouni; Kettunen, Tommi (2022)
Asikainen, Jouni
Kettunen, Tommi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712504
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712504
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää määrällisen ja laadullisen tutkimuksen keinoin autoalan ammatillisen perustutkintokoulutuksen opettajien saatavuutta, siihen vaikuttavia tekijöitä sekä keinoja, joilla opettajien rekrytointia voitaisiin helpottaa.
Tutkimus toteutettiin kirjallisuustutkimuksen, lomakekyselyn ja teemahaastattelun avulla.
Kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan autoistumisen myötä Suomeen syntynyttä autokorjaajien ammattikuntaa ja sen koulutustarvetta. Työssä kuvataan myös ammatillisen koulutuksen reformin tuomat muutokset ammatillisen opettajan työssä sekä autoalan ammatilliseen koulutukseen liittyvät lait ja asetukset.
Kyselyn kohderyhmä oli koko autoalan perustutkintokoulutusta järjestävien oppilaitosten opetushenkilöstö. Sähköisesti toteutetulla kyselytutkimuksella selvitettiin mm. kohderyhmän koulutus, osaamisalat, työkokemus, opettajaopinnot sekä opettajana toimimisen aikana suoritetut lisäopinnot. Kyselyyn vastasi 176 henkilöä eli lähes kolmannes koko kohderyhmästä. Kyselyyn vastanneista 45 oli mukana rekrytoinneissa. Heistä lähes kaikkien mielestä oli tarvetta helpottaa ammatillisen opettajan uran alkua. Opettajana toimimisen aikana 131 vastaajaa (74,4 %) oli suorittanut ammatilliseksi opettajaksi pätevöittävät opinnot.
Opetushenkilöstölle suunnatun kyselyn jälkeen opettajasaatavuuden ongelmaa selvitettiin haastattelemalla neljää keväällä 2022 avoimien opettajapaikkojen rekrytoijaa. Kelpoisia hakijoita ei näiden oppilaitosten avoimiin paikkoihin ollut montaakaan. Vastauksissa oli alueellista vaihtelua, ja pääkaupunkiseudulla tilanne oli muuta maata parempi.
Työn tuloksena saatiin selville useita autoalan opettajien saatavuuteen vaikuttaneita tekijöitä. Saatavuusongelma oli osin alueellinen, ja perustutkinnon osaamisalojen välillä oli eroa. Usein hakijoilta puuttuivat ammatillisen opettajan pedagogiset opinnot. Erityisen haastavaa oli saada kelpoisia opettajia autokorinkorjauksen ja -maalauksen osaamisaloille.
Avainsanat: ammatillinen opettaja, kelpoisuusvaatimukset, ammatillinen oppilaitos
Tutkimus toteutettiin kirjallisuustutkimuksen, lomakekyselyn ja teemahaastattelun avulla.
Kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan autoistumisen myötä Suomeen syntynyttä autokorjaajien ammattikuntaa ja sen koulutustarvetta. Työssä kuvataan myös ammatillisen koulutuksen reformin tuomat muutokset ammatillisen opettajan työssä sekä autoalan ammatilliseen koulutukseen liittyvät lait ja asetukset.
Kyselyn kohderyhmä oli koko autoalan perustutkintokoulutusta järjestävien oppilaitosten opetushenkilöstö. Sähköisesti toteutetulla kyselytutkimuksella selvitettiin mm. kohderyhmän koulutus, osaamisalat, työkokemus, opettajaopinnot sekä opettajana toimimisen aikana suoritetut lisäopinnot. Kyselyyn vastasi 176 henkilöä eli lähes kolmannes koko kohderyhmästä. Kyselyyn vastanneista 45 oli mukana rekrytoinneissa. Heistä lähes kaikkien mielestä oli tarvetta helpottaa ammatillisen opettajan uran alkua. Opettajana toimimisen aikana 131 vastaajaa (74,4 %) oli suorittanut ammatilliseksi opettajaksi pätevöittävät opinnot.
Opetushenkilöstölle suunnatun kyselyn jälkeen opettajasaatavuuden ongelmaa selvitettiin haastattelemalla neljää keväällä 2022 avoimien opettajapaikkojen rekrytoijaa. Kelpoisia hakijoita ei näiden oppilaitosten avoimiin paikkoihin ollut montaakaan. Vastauksissa oli alueellista vaihtelua, ja pääkaupunkiseudulla tilanne oli muuta maata parempi.
Työn tuloksena saatiin selville useita autoalan opettajien saatavuuteen vaikuttaneita tekijöitä. Saatavuusongelma oli osin alueellinen, ja perustutkinnon osaamisalojen välillä oli eroa. Usein hakijoilta puuttuivat ammatillisen opettajan pedagogiset opinnot. Erityisen haastavaa oli saada kelpoisia opettajia autokorinkorjauksen ja -maalauksen osaamisaloille.
Avainsanat: ammatillinen opettaja, kelpoisuusvaatimukset, ammatillinen oppilaitos