Tuotteiden kustannuslaskenta, hinnoittelu ja kannattavuus kohdeyrityksessä
Karjalainen, Linnea (2022)
Karjalainen, Linnea
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052511932
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052511932
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä kustannus-, hinnoittelu- ja kannattavuuslaskelmat uusimaalaisen Kultasepänpajan kolmelle tuotteelle. Tuotteet valittiin eri tuotekategorioista, joita olivat tilaustyö yrityksen omasta kullasta, tilaustyö asiakkaan tuomasta kullasta sekä yrityksen oman malliston tuote.
Tutkimuksen teoriaosa koostui kustannuslaskennasta, hinnoittelusta ja kannattavuuslaskennasta. Kustannuslaskenta lähti siitä, että tuotteen kustannukset jaettiin ensin lajeittain, tämän jälkeen kustannuspaikoittain ja lopuksi tehtiin suoritekohtainen laskenta. Hinnoittelulaskelmissa käytettiin omakustannushinnoittelua ja kannattavuuslaskelmissa käytettiin kannattavuuden tunnuslukuja: katetuotto, katetuotto-%, kriittinen piste, varmuusmarginaali ja varmuusmarginaali-%.
Tutkimuksen empiirisessä osassa tehtiin edellä mainitut laskelmat yrityksen kolmelle eri tuotteelle. Laskelmissa hyödynnettiin teoriaosuuden tietoja, yrittäjiltä saatua suullista tietoa sekä tilikaudenpäätöstä ja sen tuloslaskelmaa. Tutkimustulosten ansiosta voitiin nähdä, kuinka kannattavia tuotteet ovat, mitkä ovat niiden kustannukset sekä mikä olisi hyvä tapa hinnoitella ne. Viimeiseksi empiirisessä osassa tehtiin kaikille kolmelle tuotteelle herkkyysanalyysit, joista nähtiin miten yhden yksikön muuttaminen vaikuttaa esimerkiksi tuotteen hintaan.
Tutkimuksen lopputuloksena saatiin laskettua kolmelle tuotteelle kustannus-, hinnoittelu- ja kannattavuuslaskelmat, joista on varmasti hyötyä tulevaisuudessa. Tutkimuksen tuloksia voidaan pitää luotettavina, sillä laskelmien lähtötiedot saatiin yrityksen tuloslaskelmasta sekä yrittäjiltä itseltään. Saatujen tulosten perusteella voitiin todeta, että yrityksen toiminta on vakaalla pohjalla ainakin siten, että kaikilla valituilla tuotteilla on hyvin katetta. Mikään tuote ei siis tehnyt laskelmien mukaan yritykselle miinustulosta. Toisin sanoen liiketoiminta on kannattavaa.
Tutkimuksen teoriaosa koostui kustannuslaskennasta, hinnoittelusta ja kannattavuuslaskennasta. Kustannuslaskenta lähti siitä, että tuotteen kustannukset jaettiin ensin lajeittain, tämän jälkeen kustannuspaikoittain ja lopuksi tehtiin suoritekohtainen laskenta. Hinnoittelulaskelmissa käytettiin omakustannushinnoittelua ja kannattavuuslaskelmissa käytettiin kannattavuuden tunnuslukuja: katetuotto, katetuotto-%, kriittinen piste, varmuusmarginaali ja varmuusmarginaali-%.
Tutkimuksen empiirisessä osassa tehtiin edellä mainitut laskelmat yrityksen kolmelle eri tuotteelle. Laskelmissa hyödynnettiin teoriaosuuden tietoja, yrittäjiltä saatua suullista tietoa sekä tilikaudenpäätöstä ja sen tuloslaskelmaa. Tutkimustulosten ansiosta voitiin nähdä, kuinka kannattavia tuotteet ovat, mitkä ovat niiden kustannukset sekä mikä olisi hyvä tapa hinnoitella ne. Viimeiseksi empiirisessä osassa tehtiin kaikille kolmelle tuotteelle herkkyysanalyysit, joista nähtiin miten yhden yksikön muuttaminen vaikuttaa esimerkiksi tuotteen hintaan.
Tutkimuksen lopputuloksena saatiin laskettua kolmelle tuotteelle kustannus-, hinnoittelu- ja kannattavuuslaskelmat, joista on varmasti hyötyä tulevaisuudessa. Tutkimuksen tuloksia voidaan pitää luotettavina, sillä laskelmien lähtötiedot saatiin yrityksen tuloslaskelmasta sekä yrittäjiltä itseltään. Saatujen tulosten perusteella voitiin todeta, että yrityksen toiminta on vakaalla pohjalla ainakin siten, että kaikilla valituilla tuotteilla on hyvin katetta. Mikään tuote ei siis tehnyt laskelmien mukaan yritykselle miinustulosta. Toisin sanoen liiketoiminta on kannattavaa.