Microsoft Online Services -käyttöönotto Sitrassa
Bergström, Kristoffer (2010)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001311763
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001311763
Tiivistelmä
Sitra yritti vuonna 2008 ulkoistaa ICT-tuotantopalvelunsa kokonaisuudessan. Tarjouksia saatiin, mutta ne olivat kalliita. Uutta ulkoistusyritystä varten pyrittiin vähentämään ulkoistavia palveluita. Osa ulkoistettavista palveluista hankittiin palveluna Microsoftilta uudesta Microsoft Online Services -palvelusta. Palvelusta saatiin verkkotyötilat, joista rakennettiin extranet, sekä pikaviestin, verkkoneuvottelu ja sähköpostipalvelut. Uudet Software as a Services -mallit (SaaS) ja vastaavat ovat edullisen tallennustilan ja nopeiden verkkoyhteyksien vauhdittamana tuoneet keskuskonemallin takaisin. Palveluita pyöritetään datakeskuksissa, joihin otetaan yhteyttä pilven eli internetin läpi. Palveluntarjoaja huolehtii palveluiden pitämisestä ajantasalla ja tietoturvasta. Palveluna käytettynä järjestelmällä on ennakoitavissa olevat kustannukset. Palveluiden käyttöönotto Sitrassa tapahtui vuonna 2009 kahdessa vaiheessa. Jälkimmäiseen vaiheeseen jätettiin sähköpostijärjestelmän vaihto. Ensimmäisessä vaiheessa rakensin extranet-sivustokokoelman Sharepoint Online -palveluun. Se, Office Communications ja Live Meeting -palvelut otettiin käyttöön samaan aikaan. Toisessa vaiheessa siirrettiin käyttäjien postilaatikot vanhalta Exchange-palvelimelta uuteen Exchange Online -palveluun. Käyttöönotto sujui ilman suurempia ongelmia Sitran omalla henkilökunnalla.