Hotelliketjun asiakastiedon hyödyntäminen digitaalisessa myynnissä
Simanainen, Katja (2022)
Simanainen, Katja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052512103
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052512103
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsitteli asiakastiedon hyödyntämistä hotelliketjun digitaalisessa myynnissä. Toimeksiantaja oli Santa’s Hotels, joka on lappilainen majoitus- ja ravintolapalveluita tarjoava lappilainen perheyritys. Opinnäytetyön tehtävänä oli kartoittaa tärkeimmän asiakastiedon tunnistaminen ja luoda toimintasuunnitelma, jotta yritys voi kehittyä asiakastietojen hyödyntämisessä digitaalisessa liiketoiminnassa.
Opinnäytetyön tietoperustan muodostivat asiakastietojen määrittäminen asiayhteydessä, digitaalisen myynnin kartoitus liiketoiminnan prioriteeteissä sekä teknologisten palveluiden kartoittaminen asiakastietojen hallinnoimisessa ja hyödyntämisessä. Opinnäytetyö oli luonteeltaan sekä toteutusmenetelmältään kehittävä. Aineistoa kerättiin asiantuntijahaastatteluin sekä kansainvälisistä webinaareista. Kerättyä aineistoa prosessoitiin opinnäytetyöhön tuplatimantti- sekä backcasting-menetelmien avulla.
Menetelmien kautta saadut tulokset osoittivat, että tekoälyn hyödyntäminen asia-kastietojen käsittelyssä oli välttämätöntä digitaalisen myynnin onnistumiseksi. Opinnäytetyön tuotoksena tehtiin konkreettinen toimintasuunnitelma toimeksiantajalle asiakastietojen hyödyntämiseen digitaalisessa myynnissä.
Opinnäytetyön tuloksista ja tuotoksista voivat hyötyä matkailualan toimijat, jotka haluavat kehittää asiakastietojen hyödyntämistä digitaalisessa myynnissä.
Opinnäytetyön tietoperustan muodostivat asiakastietojen määrittäminen asiayhteydessä, digitaalisen myynnin kartoitus liiketoiminnan prioriteeteissä sekä teknologisten palveluiden kartoittaminen asiakastietojen hallinnoimisessa ja hyödyntämisessä. Opinnäytetyö oli luonteeltaan sekä toteutusmenetelmältään kehittävä. Aineistoa kerättiin asiantuntijahaastatteluin sekä kansainvälisistä webinaareista. Kerättyä aineistoa prosessoitiin opinnäytetyöhön tuplatimantti- sekä backcasting-menetelmien avulla.
Menetelmien kautta saadut tulokset osoittivat, että tekoälyn hyödyntäminen asia-kastietojen käsittelyssä oli välttämätöntä digitaalisen myynnin onnistumiseksi. Opinnäytetyön tuotoksena tehtiin konkreettinen toimintasuunnitelma toimeksiantajalle asiakastietojen hyödyntämiseen digitaalisessa myynnissä.
Opinnäytetyön tuloksista ja tuotoksista voivat hyötyä matkailualan toimijat, jotka haluavat kehittää asiakastietojen hyödyntämistä digitaalisessa myynnissä.