Siilinjärven Perheentalon viestinnän kehittyminen : ulkoinen viestintä
Pärnänen, Tuula (2022)
Pärnänen, Tuula
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052912873
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052912873
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Siilinjärven Perheentalon viestintä, ulkoinen viestintä on kehittynyt. Tavoitteena oli myös selvittää, onko viestinnälle jatkokehittämistarpeita ja millaisia ne voisivat olla. Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli syksyllä 2019 perustettu Siilinjärven Perheentalo, kaikkien lapsiperheiden avoin kohtaamispaikka.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineistona käytettiin Siilinjärven Perheentalon työntekijöiden haastatteluja sekä viestinnän pitkäaikaista havainnointia. Teoriaa tarkasteltiin lapsiperheen, osallisuuden, Perheentalon ja viestinnän kautta. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä. Tutkimustuloksissa nousi esille sosiaalisen median käytön nopea kehittyminen, sekä suunnitelmallisen ja ajastetun viestinnän avulla asiakkaiden parempi tavoittaminen. Viestintää kohdentamalla ja lisäämällä pystytään erilaiset asiakasryhmät tavoittamaan helpommin. Viestinnän kehittyminen on parantanut myös lapsiperheiden palveluohjausta, sekä Perheentalon ja yhteistyökumppanien keskinäistä vuorovaikutusta.
Tulevaisuuden viestinnän kehittämiskohteiksi nousivat viestinnän kahdensuuntaisuuden ja asiakkaiden osallisuuden vahvistaminen sekä vielä käyttämättömät somekanavat. Tutkimustuloksia voidaan suoraan hyödyntää Perheentalolla. Viestinnän kehittämisestä ja osallisuuskokemuksesta hyötyvät myös Perheentalon yhteistyökumppanit ja asiakkaat. Asiakkaan tulee aina olla Perheentalon ja sen viestinnän keskiössä.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineistona käytettiin Siilinjärven Perheentalon työntekijöiden haastatteluja sekä viestinnän pitkäaikaista havainnointia. Teoriaa tarkasteltiin lapsiperheen, osallisuuden, Perheentalon ja viestinnän kautta. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä. Tutkimustuloksissa nousi esille sosiaalisen median käytön nopea kehittyminen, sekä suunnitelmallisen ja ajastetun viestinnän avulla asiakkaiden parempi tavoittaminen. Viestintää kohdentamalla ja lisäämällä pystytään erilaiset asiakasryhmät tavoittamaan helpommin. Viestinnän kehittyminen on parantanut myös lapsiperheiden palveluohjausta, sekä Perheentalon ja yhteistyökumppanien keskinäistä vuorovaikutusta.
Tulevaisuuden viestinnän kehittämiskohteiksi nousivat viestinnän kahdensuuntaisuuden ja asiakkaiden osallisuuden vahvistaminen sekä vielä käyttämättömät somekanavat. Tutkimustuloksia voidaan suoraan hyödyntää Perheentalolla. Viestinnän kehittämisestä ja osallisuuskokemuksesta hyötyvät myös Perheentalon yhteistyökumppanit ja asiakkaat. Asiakkaan tulee aina olla Perheentalon ja sen viestinnän keskiössä.