Virtuaalikaksosen joustava käyttö opetusympäristössä
Valta, Henri (2022)
Valta, Henri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052612307
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052612307
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena on Lapin ammattikorkeakoulun Älypajan toimintoihin liittyvä jatkokehitys, tuotanto- ja kokoonpanolinjan virtuaalikaksosen opetuskäyttöön ottamisen helpottamiseksi. Tarkoituksena on myös sitoa linjaston valmistuksenohjausjärjestelmä osaksi suurempaa kokonaisuutta, toteuttamalla tuotetietojen automaattinen siirto tuotteen elinkaarenhallintajärjestelmästä valmistuksenohjausjärjestelmään. Tuotteen elinkaarenhallintajärjestelmänä käytetään Teamcenter-järjestelmää, jota ollaan ottamassa opetuskäyttöön.
Työssä käytiin läpi erilaisia tapoja, joilla opiskelijoille voitiin tarjota virtuaalinen kaksonen opettelukäyttöön sekä opetustilanteissa että omalla ajalla. Tavoista valittiin kohdeympäristöön parhaiten soveltuvaksi valittu tapa, verkkolisensoinnilla tapahtuva ohjelmien asennus valituille koulun tietokoneille ja etäkäytön mahdollistaville palvelimille. Etäkäyttötavaksi valittiin Citrix. Näiden valintojen pohjalta mahdollistettiin olemassa olevien 30 opiskelijalisenssin tehokas jakaminen ja mahdollisuus asentaa ohjelmistot useammallekin koneelle. Lisenssien määrä tässä tapauksessa rajoittaa vain yhtäaikaisten käyttäjien määrää. Tulevaisuutta ja ylläpitoa varten luotiin automatisoidut asennuspaketit, joilla järjestelmää voidaan helposti laajentaa uusien laitteistojen tai ohjelmistoversioiden tullessa ajankohtaiseksi.
Työssä tehtiin myös alustava integrointi Teamcenter-tuotteen elinkaarenhallintajärjestelmästä MES4-valmistuksenhallintajärjestelmään. Tämä mahdollistaa opetuskäytössä eri järjestelmien hierarkian ja käyttötarkoitusten demonstroinnin. Opiskelijat voivat eri opintojaksojen aikana tehdä tuotteita esimerkiksi CAD-sovelluksella, siirtää tiedot Teamcenter-järjestelmään, josta tiedot myöhemmin voivat siirtyä valmistuksenhallintajärjestelmään.
Työssä käytiin läpi erilaisia tapoja, joilla opiskelijoille voitiin tarjota virtuaalinen kaksonen opettelukäyttöön sekä opetustilanteissa että omalla ajalla. Tavoista valittiin kohdeympäristöön parhaiten soveltuvaksi valittu tapa, verkkolisensoinnilla tapahtuva ohjelmien asennus valituille koulun tietokoneille ja etäkäytön mahdollistaville palvelimille. Etäkäyttötavaksi valittiin Citrix. Näiden valintojen pohjalta mahdollistettiin olemassa olevien 30 opiskelijalisenssin tehokas jakaminen ja mahdollisuus asentaa ohjelmistot useammallekin koneelle. Lisenssien määrä tässä tapauksessa rajoittaa vain yhtäaikaisten käyttäjien määrää. Tulevaisuutta ja ylläpitoa varten luotiin automatisoidut asennuspaketit, joilla järjestelmää voidaan helposti laajentaa uusien laitteistojen tai ohjelmistoversioiden tullessa ajankohtaiseksi.
Työssä tehtiin myös alustava integrointi Teamcenter-tuotteen elinkaarenhallintajärjestelmästä MES4-valmistuksenhallintajärjestelmään. Tämä mahdollistaa opetuskäytössä eri järjestelmien hierarkian ja käyttötarkoitusten demonstroinnin. Opiskelijat voivat eri opintojaksojen aikana tehdä tuotteita esimerkiksi CAD-sovelluksella, siirtää tiedot Teamcenter-järjestelmään, josta tiedot myöhemmin voivat siirtyä valmistuksenhallintajärjestelmään.