Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

MediaPipe-liitännäisen implementointi ja käyttö pelimoottorissa

Nyholm, Antti (2022)

 
Avaa tiedosto
Nyholm_Antti.pdf (1.134Mt)
Lataukset: 


Nyholm, Antti
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712552
Tiivistelmä
Unity-pelimoottorin liitännäinen MediaPipe tarjoaa erilaisia koneoppimista hyödyntäviä ratkaisuja raajojen, kasvojen ym. seuraamiseen. Insinöörityössä MediaPipe-liitännäinen asennettiin Unity-pelimoottoriin ja hyödynnettiin MediaPipen Pose-ratkaisua tehdyn sovelluksen pääominaisuuden luomiseen.

Insinöörityön tavoitteena oli luoda pienin toimiva tuote sovelluksesta, joka kerää tietoa polven kulmasta ja säilyttää siitä saatavaa tietoa eri muodoissa. Polven kulmasta saatava tieto on tärkeää esim. loukkaantumisriskien arvioinnissa.

Insinöörityössä tehty sovellus laskee polven kulman, kun kuvattava henkilö suorittaa yhden jalan kyykyn, ja tallentaa kyykkäykset videolle ja siitä saatavat polven kulmien tiedot tekstitiedostoon ja tietokantaan, jotta niihin voidaan päästä käsiksi myöhemmin.

Insinöörityössä syntynyt sovellus onnistuu tehtävissään suurimmilta osin hyvin. Kulman arvioinnissa on pientä vaihtelua, silloin kuin seisotaan suorassa, mutta tulokset silloin, kun yhden jalan kyykkyä suoritetaan, olivat järkeviä. Toisaalta sovellusta ei testattu kuin yhdellä henkilöllä. Pienten ongelmien jälkeen datan tallennus saatiin toimimaan kaikissa halutuissa muodoissa.

Insinöörityössä syntynyt sovellus on myös hyvä esimerkki siitä, kuinka Unity-pelimoottoria voidaan hyödyntää muuhunkin kuin perinteisiin pelisovelluksiin, sekä oiva esimerkki Unityllä luodusta sovelluksesta, joka käyttää hyödykseen MediaPipe-liitännäistä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste