Opas sosiaalisen median markkinointiviestintään Weightless World -yhtyeelle
Korhonen, Petra (2022)
Korhonen, Petra
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712613
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712613
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimeksiantajalle, Weightless Worldille, helppolukuinen ja selkeä opas sosiaalisessa mediassa tapahtuvaan markkinointiviestintään. Opas auttaa toimeksiantajaa luomaan kokonaiskuvaa siitä, mitä tulee ottaa huomioon markkinointiviestinnässä sosiaalisessa mediassa, kun he luovat sisältöä. Opinnäytetyö rajattiin käsittelemään sosiaalisen median kanavaista Instagramia ja Facebookia, joissa toimeksiantajalla on tilit. Syntyvä opas on yleispätevä toimeksiantajan tarpeisiin, eikä se ole sidottu tiettyyn ajanjaksoon. Opas tuo toimeksiantajalle lisäkeinoja sisällönluontiin ja oman tunnettavuuden lisääntymiseen sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyön tietopohjan luo sosiaalisen median ja digitaalisen markkinoinnin asiantuntijoiden tietokirjallisuus ja teokset, sekä havainnointi. Työn teoreettinen viitekehys perustuu sosiaaliseen mediaan viestikanavana, sekä malleihin, joita voidaan soveltaa luotaessa sinne toimivaa markkinointiviestintää.
Opinnäytetyön tuotos syntyi noudattamalla SOSTAC-mallia hyödyntäen kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä, kuten havainnointia, kirjallisuutta, puolistrukturoitua haastattelua ja benchmarkingia. Näiden tutkimusmenetelmien avulla saatiin dataa toteuttaa opas SOSTAC-mallin mukaisesti.
Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt opas on ajantasainen ja täyttää toimeksiantajan tämänhetkiset markkinointiviestinnän tarpeet. Oppaassa on kuusi lukua, jotka kertovat, mitä on markkinointiviestintä, mikä vaikuttaa julkaisujen näkymiseen ja antaa toimeksiantajalle julkaisuehdotuksia. Oppaassa esitellään malli, miten sosiaalisessa mediassa voidaan julkaista sisältöä tasaisemmin, auttaen julkaisujen näkymiseen.
Markkinointiviestinnän eteenpäin viemiseksi oppaaseen on tehty erilliset ohjeet siihen, miten viestintää kannattaa lähteä toteuttamaan. Näin opinnäytetyö tulee palvelemaan toimeksiantajaa pitkän aikaa.
Opinnäytetyön tietopohjan luo sosiaalisen median ja digitaalisen markkinoinnin asiantuntijoiden tietokirjallisuus ja teokset, sekä havainnointi. Työn teoreettinen viitekehys perustuu sosiaaliseen mediaan viestikanavana, sekä malleihin, joita voidaan soveltaa luotaessa sinne toimivaa markkinointiviestintää.
Opinnäytetyön tuotos syntyi noudattamalla SOSTAC-mallia hyödyntäen kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä, kuten havainnointia, kirjallisuutta, puolistrukturoitua haastattelua ja benchmarkingia. Näiden tutkimusmenetelmien avulla saatiin dataa toteuttaa opas SOSTAC-mallin mukaisesti.
Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt opas on ajantasainen ja täyttää toimeksiantajan tämänhetkiset markkinointiviestinnän tarpeet. Oppaassa on kuusi lukua, jotka kertovat, mitä on markkinointiviestintä, mikä vaikuttaa julkaisujen näkymiseen ja antaa toimeksiantajalle julkaisuehdotuksia. Oppaassa esitellään malli, miten sosiaalisessa mediassa voidaan julkaista sisältöä tasaisemmin, auttaen julkaisujen näkymiseen.
Markkinointiviestinnän eteenpäin viemiseksi oppaaseen on tehty erilliset ohjeet siihen, miten viestintää kannattaa lähteä toteuttamaan. Näin opinnäytetyö tulee palvelemaan toimeksiantajaa pitkän aikaa.