Punktionesteiden tutkiminen
Holmstedt, Armi; Palviainen, Tiina; Parttimaa, Johanna (2022)
Holmstedt, Armi
Palviainen, Tiina
Parttimaa, Johanna
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052912862
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052912862
Tiivistelmä
Punktionesteet ovat moninainen näyteryhmä, joiden nimeäminen tapahtuu nesteen sijainnin mukaan. Elimistössä on useita punktoitavia steriilejä nestetiloja, mutta yleisimpiä laboratorioon tutkittavaksi tulevia punktionesteitä ovat askitesneste, likvori, nivel- ja pleuraneste. Punktionesteistä tehtävien tutkimusten avulla diagnosoidaan tai poissuljetaan erilaisia sairauksia tai sairaustiloja. Punktionesteistä tehtäviä laboratoriotutkimuksia ovat esimerkiksi solulaskenta, kemialliset, mikrobiologiset ja sytologiset tutkimukset. Punktionesteiden tutkiminen sisältyy bioanalytiikan tutkinto-ohjelmassa hematologian opintojaksoon ja osaamistavoitteisiin kuuluu punktionesteiden tutkimiseen liittyvän tietoperustan hallinta.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa verkko-oppimateriaali yleisimpien punktionesteiden tutkimisesta ja bioanalyytikon roolista laboratoriotutkimusprosessissa. Verkko-oppimateriaali on tarkoitettu Oulun ammattikorkeakoulun bioanalytiikan tutkinto-ohjelman opettajien ja opiskelijoiden käyttöön. Tavoitteena oli tuottaa verkko-oppimateriaali, jota opettajat voivat hyödyntää hematologian opintojakson toteutuksessa. Tavoitteena oli, että verkko-oppimateriaali edistää opiskelijoiden perehtymistä aiheeseen, mahdollistaa aihealueen itsenäisen opiskelun ja antaa valmiuksia työelämään. Tarvetta oppimateriaalille oli, koska punktionesteiden tutkimiseen liittyvää oppimateriaalia ei aikaisemmin ole ollut hematologian opintojaksolla käytettävissä.
Verkko-oppimateriaaliin koottiin ajantasaisia ja luotettavia lähteitä käyttäen tietoa yleisimmistä punktionesteistä, niiden muodostumisesta, näytteenotosta ja tutkimusindikaatiosta sekä yleisimmistä tutkimuksista. Oppimateriaalia elävöitettiin kuvallisella materiaalilla, joka tukee teoriatietoa ja oppimista sekä lisää opiskelumotivaatiota. Kuvamateriaalia kuvattiin tutkimusluvalla NordLab Oulun päivystyslaboratoriossa. Verkko-oppimateriaali toteutettiin Moodle-alustalle diaesitysten, kertaustentin ja lisämateriaalia sisältävien nettilinkkien keinoin. Oppimateriaali tuotettiin ajatellen sen muokattavuutta, tietojen päivitettävyyttä ja täydentämistä esimerkiksi erilaisen lisämateriaalin avulla.
Oppimateriaalista toteutettiin palautekysely Webropol-kyselyn muodossa. Palautekyselyyn vastasivat hematologian syventävää opintojaksoa suorittaneet bioanalyytikko-opiskelijat. Palautteen perusteella oppimateriaali koettiin hyödylliseksi, se lisäsi opiskelijoiden tietämystä punktionesteiden tutkimisesta ja paransi työelämässä vaadittavaa osaamista.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa verkko-oppimateriaali yleisimpien punktionesteiden tutkimisesta ja bioanalyytikon roolista laboratoriotutkimusprosessissa. Verkko-oppimateriaali on tarkoitettu Oulun ammattikorkeakoulun bioanalytiikan tutkinto-ohjelman opettajien ja opiskelijoiden käyttöön. Tavoitteena oli tuottaa verkko-oppimateriaali, jota opettajat voivat hyödyntää hematologian opintojakson toteutuksessa. Tavoitteena oli, että verkko-oppimateriaali edistää opiskelijoiden perehtymistä aiheeseen, mahdollistaa aihealueen itsenäisen opiskelun ja antaa valmiuksia työelämään. Tarvetta oppimateriaalille oli, koska punktionesteiden tutkimiseen liittyvää oppimateriaalia ei aikaisemmin ole ollut hematologian opintojaksolla käytettävissä.
Verkko-oppimateriaaliin koottiin ajantasaisia ja luotettavia lähteitä käyttäen tietoa yleisimmistä punktionesteistä, niiden muodostumisesta, näytteenotosta ja tutkimusindikaatiosta sekä yleisimmistä tutkimuksista. Oppimateriaalia elävöitettiin kuvallisella materiaalilla, joka tukee teoriatietoa ja oppimista sekä lisää opiskelumotivaatiota. Kuvamateriaalia kuvattiin tutkimusluvalla NordLab Oulun päivystyslaboratoriossa. Verkko-oppimateriaali toteutettiin Moodle-alustalle diaesitysten, kertaustentin ja lisämateriaalia sisältävien nettilinkkien keinoin. Oppimateriaali tuotettiin ajatellen sen muokattavuutta, tietojen päivitettävyyttä ja täydentämistä esimerkiksi erilaisen lisämateriaalin avulla.
Oppimateriaalista toteutettiin palautekysely Webropol-kyselyn muodossa. Palautekyselyyn vastasivat hematologian syventävää opintojaksoa suorittaneet bioanalyytikko-opiskelijat. Palautteen perusteella oppimateriaali koettiin hyödylliseksi, se lisäsi opiskelijoiden tietämystä punktionesteiden tutkimisesta ja paransi työelämässä vaadittavaa osaamista.