Potilaan asettelu rinnan sädehoitoon ja apuna käytettävät asetteluvälineet
Junttola, Iida; Mikkola, Jenna (2022)
Junttola, Iida
Mikkola, Jenna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052912868
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052912868
Tiivistelmä
Rintasyöpä on yksi yleisimmistä pahanlaatuisista kasvaimista naisilla. Rintasyövän hoito on monialaista ja monet rintasyöpään sairastuneista tarvitsevat postoperatiivista sädehoitoa. Sädehoitoa annettaessa potilaan huolellinen ja tarkka asettelu hoitoasentoon sekä liikkumattomuuden varmistaminen on ensiarvoisen tärkeää. Asettelussa on olennaista keskittyä siihen, että potilaalla on hyvä ja tukeva asento, jossa hän jaksaa olla liikkumatta koko sädehoidon vaatiman ajan – näin varmistutaan siitä, että hoitoasento pystytään säilyttämään muuttumattomana ja tarkkaan toistettavana koko sädehoitojakson ajan.
Toiminnallisen opinnäytetyömme tarkoituksena oli luoda Oulun ammattikorkeakoulun radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelman opiskelijoille 360-oppimisympäristöön videomuotoista oppimismateriaalia potilaan asettelusta rinnan sädehoitoon sekä asettelussa apuna käytettävistä asetteluvälineistä. Opinnäytetyömme tavoitteena oli, että tuottamamme havainnollistavan videomateriaalin avulla opiskelijoiden aiheesta opitun teorian ja käytännössä tapahtuvan työn välinen kuilu kapenisi.
Videomateriaalia suunnitellessamme ja käsikirjoitusta kirjoittaessamme hyödynsimme sädehoitoon ja erityisesti rinnan sädehoitoon liittyvää tietoperustaa, jonka kokosimme aiheesta löytämämme kirjallisuuden ja verkkomateriaalin avulla. Toimintaamme videolla ohjasi myös vahvasti sädehoitotyön harjoittelussa oppimamme taidot rinnan sädehoitoon asettelusta. Videon valmistuttua loimme Webropol -kyselyn suunnitelmaan laatimiemme laatukriteereiden pohjalta kartoittaaksemme laatukriteereihin pääsyämme. Kysely suunnattiin kaikille Oulun ammattikorkeakoulun radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelman opiskelijoille. Palautekyselyn antamien tulosten perusteella saimme tiedon, että saavutimme asetetut laatukriteerit ja tuotoksemme oli kannattava.
Olemme tuotoksessamme keskittyneet pelkästään rinnan sädehoitoon asetteluun. Eri hoitoalueisiin asetteluista voitaisiin tehdä lisää vastaavaa videomateriaalia teoriaopintojen tueksi, ja näin valmistaa röntgenhoitajaopiskelijoita entistä paremmin sädehoitotyön käytännön harjoittelua varten. Videomateriaalia voisi toteuttaa myös sillä ajatuksella, että röntgenhoitajaopiskelijoiden lisäksi sen voisi suunnata myös sädehoidon potilaille. Näin potilaatkin saisivat jo etukäteen enemmän tietoa ja käsitystä tulevasta sädehoidostaan.
Toiminnallisen opinnäytetyömme tarkoituksena oli luoda Oulun ammattikorkeakoulun radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelman opiskelijoille 360-oppimisympäristöön videomuotoista oppimismateriaalia potilaan asettelusta rinnan sädehoitoon sekä asettelussa apuna käytettävistä asetteluvälineistä. Opinnäytetyömme tavoitteena oli, että tuottamamme havainnollistavan videomateriaalin avulla opiskelijoiden aiheesta opitun teorian ja käytännössä tapahtuvan työn välinen kuilu kapenisi.
Videomateriaalia suunnitellessamme ja käsikirjoitusta kirjoittaessamme hyödynsimme sädehoitoon ja erityisesti rinnan sädehoitoon liittyvää tietoperustaa, jonka kokosimme aiheesta löytämämme kirjallisuuden ja verkkomateriaalin avulla. Toimintaamme videolla ohjasi myös vahvasti sädehoitotyön harjoittelussa oppimamme taidot rinnan sädehoitoon asettelusta. Videon valmistuttua loimme Webropol -kyselyn suunnitelmaan laatimiemme laatukriteereiden pohjalta kartoittaaksemme laatukriteereihin pääsyämme. Kysely suunnattiin kaikille Oulun ammattikorkeakoulun radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelman opiskelijoille. Palautekyselyn antamien tulosten perusteella saimme tiedon, että saavutimme asetetut laatukriteerit ja tuotoksemme oli kannattava.
Olemme tuotoksessamme keskittyneet pelkästään rinnan sädehoitoon asetteluun. Eri hoitoalueisiin asetteluista voitaisiin tehdä lisää vastaavaa videomateriaalia teoriaopintojen tueksi, ja näin valmistaa röntgenhoitajaopiskelijoita entistä paremmin sädehoitotyön käytännön harjoittelua varten. Videomateriaalia voisi toteuttaa myös sillä ajatuksella, että röntgenhoitajaopiskelijoiden lisäksi sen voisi suunnata myös sädehoidon potilaille. Näin potilaatkin saisivat jo etukäteen enemmän tietoa ja käsitystä tulevasta sädehoidostaan.