Koulutoimintaterapiainterventioiden vaikuttavuus 6-15-vuotiailla ADHD- ja autismikirjon lapsilla
Watroba, Anni (2022)
Watroba, Anni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053012992
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053012992
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli arvioida koulutoimintaterapiainterventioiden vaikuttavuutta 6–15-vuotiailla ADHD- ja autismikirjon lapsilla. Toimintakyvyn tuen tarve on koululaisilla koko ajan yleisempää, ja yleisimmät diagnosoidut häiriöt hoitoon ohjautuvilla lapsilla ovat Suomessa ADHD sekä käytöshäiriöt. Myös ahdistuneisuushäiriöt, autismikirjon häiriöt sekä sosiaalisen vuorovaikutuksen häiriöt ovat yleisiä syitä ohjautua hoitoon ja kuntoutukseen. Koulutoimintaterapeutti on toimintakyvyn ammattilainen, jolla on taitoa analysoida sekä tukea koululaisen toimintakykyä koko toimintakykyjatkumolla. Koulutoimintaterapian tavoitteena on vahvistaa koululaisen toimijuutta, oppimista ja aktiivista osallistumista arkeen kouluyhteisö-, luokka- ja yksilötasolla.
Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Systemaattisen katsauksen tietoperusta, tiedonhaku, aineiston valinta, aineiston laadunarviointi sekä tulokset ja johtopäätökset on koottu englanninkieliseen artikkeliin, joka on menossa julkaisunhakuprosessiin kesällä/syksyllä 2022. Systemaattinen kirjallisuuskatsaus toteutettiin JBI:n kriteerejä noudattaen ja katsauksessa oli mukana toinen tutkija aineiston läpikäymisessä, aineiston valinnassa sekä laadunarvioinnissa. Aineisto haettiin käyttämällä tietokantoina CINAHL:ia, PubMediä, Oula-Finnaa, OTDBASE-tietokantaa sekä Google-Scholaria. Aineisto koottiin, valikoitiin ja arvioitiin käyttämällä systemaattisiin katsauksiin tarkoitettua Covidence®-ohjelmistoa. Systemaattiseen kirjallisuuskatsaukseen valikoitui ennaltamääritettyjen sisään- ja poissulkukriteerien mukaisesti kolmetoista (13) tutkimusartikkelia, joita kaksi (2) oli satunnaistettuja kontrolloituja tutkimuksia (RCT) ja yksitoista (11) kvasikokeellista tutkimusta.
Kehittämisosuutena tässä opinnäytetyössä tuotettiin tiivistelmä Toimintaterapeuttiliitolle ADHD- ja autismikirjolasten koulutoimintaterapiainterventioiden vaikuttavuudesta. Tiivistelmä on menossa julkaistavaksi TOImintaterapeuttilehteen 6/2022. Tiivistelmä keskittyy pohtimaan tulosten käytettävyyttä suomalaisen koulutoimintaterapian kontekstissa käytännön näkökulmista käsin.
Kehittämis- ja jatkotutkimusehdotuksina voidaan katsausten tulosten pohjalta todeta, että etenkin ADHD-lasten koulutoimintaterapiainterventioiden vaikuttavuudesta tarvitaan lisää vankkaa tutkimusnäyttöä toimintaterapian tieteen kirjallisuudessa. Suomessa tarvitaan näytön levittämisen osalta aktiivista käännöstyötä vaikuttavista interventioista sekä näytön käyttöönottoa koulussa työskenteleviltä toimintaterapeuteilta. The purpose of this study was to evaluate the current state of the effectiveness of school-based occupational therapy interventions on school skills and abilities for ADHD and ASD children aged 6-15 years. This study was implemented as systematic review by using JBI (Joanna Briggs Institute) guidelines. Literature search was conducted by using five databases (CINAHL, PubMed, OTDBASE, Oula-Finna and Google Scholar). Literature search results were collected using Covidence®, which is a cloud-based software program for systematic reviews. A total of thirteen (13) studies were identified: two (2) randomized controlled trials and eleven (11) quasi-experimental study settings with total of 375 participants.
Results and exact procedure of this systematic review is collected in research article in English. The article goes under publication process in summer/fall 2022.
Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Systemaattisen katsauksen tietoperusta, tiedonhaku, aineiston valinta, aineiston laadunarviointi sekä tulokset ja johtopäätökset on koottu englanninkieliseen artikkeliin, joka on menossa julkaisunhakuprosessiin kesällä/syksyllä 2022. Systemaattinen kirjallisuuskatsaus toteutettiin JBI:n kriteerejä noudattaen ja katsauksessa oli mukana toinen tutkija aineiston läpikäymisessä, aineiston valinnassa sekä laadunarvioinnissa. Aineisto haettiin käyttämällä tietokantoina CINAHL:ia, PubMediä, Oula-Finnaa, OTDBASE-tietokantaa sekä Google-Scholaria. Aineisto koottiin, valikoitiin ja arvioitiin käyttämällä systemaattisiin katsauksiin tarkoitettua Covidence®-ohjelmistoa. Systemaattiseen kirjallisuuskatsaukseen valikoitui ennaltamääritettyjen sisään- ja poissulkukriteerien mukaisesti kolmetoista (13) tutkimusartikkelia, joita kaksi (2) oli satunnaistettuja kontrolloituja tutkimuksia (RCT) ja yksitoista (11) kvasikokeellista tutkimusta.
Kehittämisosuutena tässä opinnäytetyössä tuotettiin tiivistelmä Toimintaterapeuttiliitolle ADHD- ja autismikirjolasten koulutoimintaterapiainterventioiden vaikuttavuudesta. Tiivistelmä on menossa julkaistavaksi TOImintaterapeuttilehteen 6/2022. Tiivistelmä keskittyy pohtimaan tulosten käytettävyyttä suomalaisen koulutoimintaterapian kontekstissa käytännön näkökulmista käsin.
Kehittämis- ja jatkotutkimusehdotuksina voidaan katsausten tulosten pohjalta todeta, että etenkin ADHD-lasten koulutoimintaterapiainterventioiden vaikuttavuudesta tarvitaan lisää vankkaa tutkimusnäyttöä toimintaterapian tieteen kirjallisuudessa. Suomessa tarvitaan näytön levittämisen osalta aktiivista käännöstyötä vaikuttavista interventioista sekä näytön käyttöönottoa koulussa työskenteleviltä toimintaterapeuteilta.
Results and exact procedure of this systematic review is collected in research article in English. The article goes under publication process in summer/fall 2022.