Uuden työntekijän perehdytysopas B2B ICT-myynnissä
Anssi, Kemppainen (2022)
Anssi, Kemppainen
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052812703
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052812703
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää uuden työntekijän perehdyttämisprosessia. Opinnäytetyö on rajattu koskemaan B2B-myyjän perehdyttämisen vaatimuksia ICT-alalla. Toinen rajaus koskee tehokkaan perehdytyksen saavuttamista B2B ICT-myynnissä. Tarkoituksena oli siis selvittää, mitä perehdytys vaatii ja pitää sisällään sekä miten perehdytysprosessi on mahdollisimman tehokasta.
Opinnäytetyössä tutkittiin perehdyttämiseen liittyvä teoriapohja ja luotiin perehdytysopas B2B-myyjien perehdyttäjien käyttöön ICT-alalla. Perehdytysopas on tarkoitus olla yleisluontoinen, jota organisaatiot voivat muokata yksilöllisten tarpeidensa mukaisesti. Perehdytysoppaasta voi kuitenkin hyötyä myös perehdytettävät uudet myyjät annettujen vinkkien ja kuvatun perehdytysprosessin rakenteen kautta. Opinnäytetyön lähteinä on käytetty perehdyttämiseen liittyvää kirjallisuutta, artikkeleita sekä lainsäädäntöä.
Opinnäytetyön johtopäätöksinä selvisi, että uuden B2B-myyjän perehdytysprosessi ICT-alalla on kaksisuuntainen prosessi, jossa niin perehdyttäjällä kuin perehdytettävällä on omat roolinsa. Perehdytysprosessi vaatii teoriapohjan mukaan suunnitelmallisuutta, jotta prosessista saadaan muodostettua toimiva ja tehokas kokonaisuus. Suunnitelmallisuuden lisäksi tehokkaan perehdytyksen saavuttamiseksi prosessilta vaaditaan seurantaa, jotta uuden myyjän oppimista voidaan arvioida.
Opinnäytetyössä tutkittiin perehdyttämiseen liittyvä teoriapohja ja luotiin perehdytysopas B2B-myyjien perehdyttäjien käyttöön ICT-alalla. Perehdytysopas on tarkoitus olla yleisluontoinen, jota organisaatiot voivat muokata yksilöllisten tarpeidensa mukaisesti. Perehdytysoppaasta voi kuitenkin hyötyä myös perehdytettävät uudet myyjät annettujen vinkkien ja kuvatun perehdytysprosessin rakenteen kautta. Opinnäytetyön lähteinä on käytetty perehdyttämiseen liittyvää kirjallisuutta, artikkeleita sekä lainsäädäntöä.
Opinnäytetyön johtopäätöksinä selvisi, että uuden B2B-myyjän perehdytysprosessi ICT-alalla on kaksisuuntainen prosessi, jossa niin perehdyttäjällä kuin perehdytettävällä on omat roolinsa. Perehdytysprosessi vaatii teoriapohjan mukaan suunnitelmallisuutta, jotta prosessista saadaan muodostettua toimiva ja tehokas kokonaisuus. Suunnitelmallisuuden lisäksi tehokkaan perehdytyksen saavuttamiseksi prosessilta vaaditaan seurantaa, jotta uuden myyjän oppimista voidaan arvioida.