Matkailun tukipalvelukonsepti, kysyntä ja asiakkaiden tarpeet : saimaan alueen toimijoiden digitaalisuuden, vastuullisuuden ja kestävän toiminnan kehittäminen
Kokko, Eija; Mäläskä, Netta (2022)
Kokko, Eija
Mäläskä, Netta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052812720
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052812720
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe oli Matkailun tukipalvelukonsepti, kysyntä ja asiakkaiden tarpeet. Opinnäytetyön tehtävänä oli kartoittaa kyselytutkimuksen avulla yhteisosuuskunta Saimaa Coopille millaisia digitaaliseen markkinointiin, myyntiin ja kestävään matkailuun liittyviä tukipalveluita he voisivat tarjota omille jäsenilleen sekä Saimaan alueen yrityksille ja yhteisöille. Kyselytutkimuksen avulla selvitettiin myös, mitä Saimaa Coopin asiakkaat ovat valmiita maksamaan kyseisistä palveluista.
Opinnäytetyössä toteutettiin kyselytutkimus. Kyselytutkimuksen kohderyhmä rajattiin alueellisesti toimeksiantaja Saimaa Coop -osuuskunnan asiakkaisiin sekä Saimaan alueen yrittäjiin, yrityksiin ja yhteisöihin. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta ja tutkimusmenetelmänä käytettiin sekä kvantitatiivista, että kvalitatiivista tutkimusotetta.
Kyselylomake lähettiin sähköpostitse 65 vastaanottajalle. Kyselytutkimukseen vastasi yhteensä 10 yritystä tai yrittäjää. Vastausten määrälle ei asetettu tarkempaa tavoitetta, vaan tarkoituksena oli tavoittaa mahdollisimman monta Saimaan alueen toimijaa.
Toteutetun selvityksen perusteella Saimaan alueen yritykset ja yhteisöt ovat erityisen kiinnostuneita kestävästä kehityksestä ja Johku-kauppapaikasta. Kehittämismenetelmien tulosten raportoinnissa käytettiin Business Model Canvasia. Vähäisestä vastausmäärästä huolimatta tutkimus vastasi opinnäytetyön tavoitteeseen ja hanke sekä toimeksiantaja sai hyödynnettävää tietoa kohderyhmän tukipalveluiden tarpeista ja kiinnostuksenkohteista.
Opinnäytetyössä toteutettiin kyselytutkimus. Kyselytutkimuksen kohderyhmä rajattiin alueellisesti toimeksiantaja Saimaa Coop -osuuskunnan asiakkaisiin sekä Saimaan alueen yrittäjiin, yrityksiin ja yhteisöihin. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta ja tutkimusmenetelmänä käytettiin sekä kvantitatiivista, että kvalitatiivista tutkimusotetta.
Kyselylomake lähettiin sähköpostitse 65 vastaanottajalle. Kyselytutkimukseen vastasi yhteensä 10 yritystä tai yrittäjää. Vastausten määrälle ei asetettu tarkempaa tavoitetta, vaan tarkoituksena oli tavoittaa mahdollisimman monta Saimaan alueen toimijaa.
Toteutetun selvityksen perusteella Saimaan alueen yritykset ja yhteisöt ovat erityisen kiinnostuneita kestävästä kehityksestä ja Johku-kauppapaikasta. Kehittämismenetelmien tulosten raportoinnissa käytettiin Business Model Canvasia. Vähäisestä vastausmäärästä huolimatta tutkimus vastasi opinnäytetyön tavoitteeseen ja hanke sekä toimeksiantaja sai hyödynnettävää tietoa kohderyhmän tukipalveluiden tarpeista ja kiinnostuksenkohteista.