Sisältömarkkinointisuunnitelman toteuttaminen Kauneushoitola SL Tmi:lle
Salmi, Pinja (2022)
Lataukset:
Salmi, Pinja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052812724
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052812724
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Kauneushoitola SL:lle. Kauneushoitola SL on vuoden 2021 loppupuolella toimintansa aloittanut kauneushoitola Porvoon taidetehtaan läheisyydessä. Toiminnallisen opinnäytetyön produktina luotiin toimeksiantajan ensimmäinen sisältömarkkinointisuunnitelma.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointiviestintää sekä sisältömarkkinointia. Markkinointiviestintään perehdyttiin niin perinteisen markkinoinnin, kun digitaalisen markkinoinnin osalta. Digitaalista markkinointia käsiteltiin lähemmin sosiaalisen median näkökulmasta.
Teoriaosuuden jälkeen tehtiin kaksi pienimuotoista taustatutkimusta. Ensimmäinen tutkimusmentelmä oli benchamarking eli esikuva-analyysi. Esikuva-analyysissä vertailtiin kolmen kauneudenhoitoalan yrityksen sosiaalista mediaa. Kohteiksi valittiin Blue Lagoon Beauty, Roosan Pieni Kauneushoitola sekä Mybeauty Clinic. Toimijoiden sosiaalista mediaa tutkimalla saatiin ideoita sisältömarkkinointisuunnitelmaa varten. Toisena tutkimusmenetelmänä tehtiin teemahaastattelu, jossa haastateltiin kahta Kauneushoitola SL:n asiakasta. Haastatteluiden avulla tehtiin Kauneushoitola SL:lle kaksi asiakaspersoonaa.
Produktin luomisessa käytettiin apuna teoriaosuuden sekä taustatutkimusten tuomaa osaamista aiheesta. Produkti luotiin SOSTAC-toimintamallin avulla. SOSTAC-malli toimi helppokäyttöisenä perustana sisältömarkkinointisuunnitelman luomisessa.
Valmis sisältömarkkinoinninsuunnitelma on apuna toimeksiantajan sisältömarkkinoinnin toimenpiteiden suunnittelussa sekä edistää toimeksiantajan tavoitteita lisätä Kauneushoitola SL:n brändille näkyvyyttä sekä sitouttamaan asiakkaita. Opinnäytetyöprosessi aloitettiin marraskuussa 2021 ja se päättyi toukokuussa 2022.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointiviestintää sekä sisältömarkkinointia. Markkinointiviestintään perehdyttiin niin perinteisen markkinoinnin, kun digitaalisen markkinoinnin osalta. Digitaalista markkinointia käsiteltiin lähemmin sosiaalisen median näkökulmasta.
Teoriaosuuden jälkeen tehtiin kaksi pienimuotoista taustatutkimusta. Ensimmäinen tutkimusmentelmä oli benchamarking eli esikuva-analyysi. Esikuva-analyysissä vertailtiin kolmen kauneudenhoitoalan yrityksen sosiaalista mediaa. Kohteiksi valittiin Blue Lagoon Beauty, Roosan Pieni Kauneushoitola sekä Mybeauty Clinic. Toimijoiden sosiaalista mediaa tutkimalla saatiin ideoita sisältömarkkinointisuunnitelmaa varten. Toisena tutkimusmenetelmänä tehtiin teemahaastattelu, jossa haastateltiin kahta Kauneushoitola SL:n asiakasta. Haastatteluiden avulla tehtiin Kauneushoitola SL:lle kaksi asiakaspersoonaa.
Produktin luomisessa käytettiin apuna teoriaosuuden sekä taustatutkimusten tuomaa osaamista aiheesta. Produkti luotiin SOSTAC-toimintamallin avulla. SOSTAC-malli toimi helppokäyttöisenä perustana sisältömarkkinointisuunnitelman luomisessa.
Valmis sisältömarkkinoinninsuunnitelma on apuna toimeksiantajan sisältömarkkinoinnin toimenpiteiden suunnittelussa sekä edistää toimeksiantajan tavoitteita lisätä Kauneushoitola SL:n brändille näkyvyyttä sekä sitouttamaan asiakkaita. Opinnäytetyöprosessi aloitettiin marraskuussa 2021 ja se päättyi toukokuussa 2022.