Lennonohjausjärjestelmän servoventtiilin virtausmittaus
Uhre, Sami (2022)
Uhre, Sami
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712669
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712669
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli lennonohjausjärjestelmän servoventtiilien virtausmittaus.
Erään servoventtiilimallin virtausmittauksessa oli toimiva, mutta iäkäs virtausmittausmenetelmä. Työn tavoitteena oli korvata vanhentunut virtausmittausmenetelmä uudella, tehden mittausprosessista varmemman ja tarkemman, ja parantaen siten venttiilien huoltovarmuutta jatkossa. Myös uudemman virtausmittarin varaosien saanti ja huolto on taattu valmistajan antaman takuun ja kalibroinnin ansiosta. Työ tehtiin Finnairille, joka testaa lennonohjausjärjestelmien servoventtiileitä hydraulikorjaamolla Helsinki-Vantaan lentokentällä.
Työ aloitettiin kartoittamalla uusien virtausmittarin tarvittavat ominaisuudet, joiden perusteella sopiva virtausmittari valittiin. Virtausmittausmenetelmäksi valikoitui TrigasDML1.0 Pelton Wheel Extended Range -virtausmittarit, joita hankittiin kaksi kappaletta mittaamaan virtausta molempiin suuntiin. Virtausmittareiden hankinnan jälkeen ne asennettiin servoventtiilien testausasemaan mittausmenetelmän soveltuvuuden varmistamiseksi. Testausaseman tietokoneelle tehtiin testiohjelma, ja virtausmittareiden soveltuvuus kokeiltiin käytännössä.
Kokeiltu virtausmittausmenetelmä ei soveltunut servoventtiilien virtauksien mittaamiseen. Se osoittautui kyvyttömäksi mitata pienimpiä virtauksia virtauksen nollakohdan lähellä. Lisäksi haasteeksi muodostui virtauksen suunnanmuutos ja sen toteaminen ohjelmallisesti.
Työ ei anna valmista ratkaisua virtausmittausmenetelmän päivittämiseen, mutta voi olla hyödyllinen seuraaville projektin jatkajille.
Erään servoventtiilimallin virtausmittauksessa oli toimiva, mutta iäkäs virtausmittausmenetelmä. Työn tavoitteena oli korvata vanhentunut virtausmittausmenetelmä uudella, tehden mittausprosessista varmemman ja tarkemman, ja parantaen siten venttiilien huoltovarmuutta jatkossa. Myös uudemman virtausmittarin varaosien saanti ja huolto on taattu valmistajan antaman takuun ja kalibroinnin ansiosta. Työ tehtiin Finnairille, joka testaa lennonohjausjärjestelmien servoventtiileitä hydraulikorjaamolla Helsinki-Vantaan lentokentällä.
Työ aloitettiin kartoittamalla uusien virtausmittarin tarvittavat ominaisuudet, joiden perusteella sopiva virtausmittari valittiin. Virtausmittausmenetelmäksi valikoitui TrigasDML1.0 Pelton Wheel Extended Range -virtausmittarit, joita hankittiin kaksi kappaletta mittaamaan virtausta molempiin suuntiin. Virtausmittareiden hankinnan jälkeen ne asennettiin servoventtiilien testausasemaan mittausmenetelmän soveltuvuuden varmistamiseksi. Testausaseman tietokoneelle tehtiin testiohjelma, ja virtausmittareiden soveltuvuus kokeiltiin käytännössä.
Kokeiltu virtausmittausmenetelmä ei soveltunut servoventtiilien virtauksien mittaamiseen. Se osoittautui kyvyttömäksi mitata pienimpiä virtauksia virtauksen nollakohdan lähellä. Lisäksi haasteeksi muodostui virtauksen suunnanmuutos ja sen toteaminen ohjelmallisesti.
Työ ei anna valmista ratkaisua virtausmittausmenetelmän päivittämiseen, mutta voi olla hyödyllinen seuraaville projektin jatkajille.