Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Taidegallerioiden potentiaalisista kävijöistä kävijöitä : case: Nuoret 2023 -näyttelyn gallerianäyttelyt

Huczkowski, Mona (2022)

Avaa tiedosto
Huczkowski_Mona.pdf (17.86Mt)
Lataukset: 


Huczkowski, Mona
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052912893
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on tapaustutkimus, jonka tutkimuskohteena on Nuoret 2023 -näyttelyn gallerianäyttelyt sekä Suomen Taiteilijaseuran jäsenliittojen taidegallerioiden yleisösuhde. Työn tavoitteena oli luoda konkreettisia kehittämisehdotuksia, joiden avulla saadaan Nuoret 2023 -näyttelyn gallerioiden potentiaalisista kävijöistä kävijöitä ja vahvistetaan gallerioiden yleisösuhdetta. Työn tilaaja on Nuoret-näyttelyä organisoiva Suomen Taiteilijaseura.

Työn tietoperustan muodostaa yleisötyö ja asiakaskokemuksen johtaminen. Käsittelen tietoperustassa yleisötyön muotoja, suunnittelua, prosessia sekä keinoja tavoittaa potentiaalisia kävijöitä. Lisäksi käsittelen asiakaskokemusta ja asiakaskokemuksen johtamista sekä asiakaslähtöistä ajattelua. Avaan tietoperustassa työn kannalta keskeisimmät käsitteet.

Käytin työni aineistonhankintamenetelminä Suomen Taiteilijaliiton jäsengallerioiden näyttelykoordinaattoreiden haastatteluja, galleriakierrokselle osallistuneille kulttuurituottajaopiskelijoille tehtyjä kyselyitä sekä dokumenttianalyysiä gallerioiden strategioista, sosiaalisen median tileistä ja verkkosivuista. Haastatteluiden avulla selvitin gallerioiden nykyisiä ja potentiaalisia kävijöitä, gallerioiden asiakaskokemusta sekä yleisötyötä. Kyselyn vastaukset tarjosivat syvempää ymmärrystä potentiaalisista kävijöistä ja heidän asiakaskokemuksestaan galleriakierroksella. Dokumenttianalyysin avulla selvitin, millaisia kävijöitä gallerioiden sosiaalisen median tilit ja verkkosivut puhuttelevat sekä mikä on gallerioiden strategian ja yleisötyön yhteys.

Tulosten perusteella voidaan sanoa, että gallerioiden yleisösuhde on heikko eivätkä galleriat tunne omia kävijöitään. Asiakaskokemuksen taso vaihtelee, eikä yleisötyö ole kiinteä osa gallerioiden strategista toimintaa. Kehittämisehdotukseni ovat yleisölähtöisyyden kehittäminen, kävijöiden tutkiminen, asiakaskokemuksen johtaminen sekä yleisötyön kehittäminen yleisötyön prosessin avulla. Esitän kehittämisehdotukseni konkreettisina toimenpiteinä, jotta niitä olisi helppo toteuttaa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste