Myyntityön tulevaisuus ja trendit jääkiekko-organisaatiossa
Roini, Waltteri (2022)
Roini, Waltteri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712398
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712398
Tiivistelmä
Jääkiekko on Suomen kaupallisesti suurin urheilulaji ja sen liiketoiminta on Suomen mittapuulla kaikkein suurinta ja ammattimaisinta. Jääkiekon asemasta huolimatta tutkimustietoa ei ole aikaisemmin tuotettu siitä, millaista myyntityö on jääkiekkojoukkueessa. Tämän opinnäytetyön aihe valikoitui kirjoittajan omasta kiinnostuksesta urheiluliiketoimintaa ja myyntiä kohtaan eikä työssä ole toimeksiantajaa. Työn tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, millaista on työskennellä myyjänä jääkiekkojoukkueessa. Tavoitteen oli myös selvittää, miltä myyntityö näyttää jääkiekon parissa tulevaisuudessa ja mitä asioita työhön tällä hetkellä liittyy. Työn tarkoituksena oli tuottaa ammatillista tietoa henkilöille, jotka tekevät myyntiä urheiluorganisaatiossa erityisesti jääkiekon parissa sekä kasvattaa ymmärrystä myyntityöstä jääkiekkojoukkueessa.
Opinnäytetyön tarkoitusta ja tavoitteiden saavuttamista varten toteutettiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jossa haastateltiin yhtä jääkiekon korkeimmalla sarjatasolla Liigassa työskentelevää ja yhtä toiseksi korkeimmalla sarjatasolla Mestiksessä toimivaa myynnin ammattilaista. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina etänä tehtyinä videopuheluina ja haastatteluaineiston analysointimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tuloksia käsiteltiin kolmen analyysissa nousseen teeman avulla, jotka ovat yhteistyökumppanit jääkiekon liiketoiminnassa, myyntityö jääkiekko-organisaatiossa nyt ja tulevaisuudessa sekä myynnin ja markkinoinnin yhteistyö, jonka alaotsikkona on tarinallistaminen urheiluliiketoiminnassa. Teemat mukailivat opinnäytetyön perustana toiminutta teoriaviitekehystä, jonka avulla aineistoa analysoitiin tunnistettujen teemojen ja trendien perusteella.
Tutkimuksen avulla onnistuttiin selvittämään myyntityöhön vaikuttavia trendejä, tulevaisuuden näkymiä ja niiden vaikutuksia jääkiekon parissa toimivien myyjien työhön. Tutkimuksessa selvisi, että urheiluorganisaatioiden asiakkaiden tarpeet ovat muuttumassa ja asiakkaat haluavat jatkossa yhteistyöltä konkreettisempia hyötyjä, kuten suoria liidejä ja kauppaa urheiluorganisaation verkoston sisältä. Asiakkaiden muuttuvia tarpeita ohjaavat myös erilaiset trendit. Tutkimuksen perusteella selvisi, että myyjien ja urheiluseurojen vaatimustaso tulee tulevaisuudessa nousemaan, jotta pystytään vastaamaan asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin.
Opinnäytetyön tarkoitusta ja tavoitteiden saavuttamista varten toteutettiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jossa haastateltiin yhtä jääkiekon korkeimmalla sarjatasolla Liigassa työskentelevää ja yhtä toiseksi korkeimmalla sarjatasolla Mestiksessä toimivaa myynnin ammattilaista. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina etänä tehtyinä videopuheluina ja haastatteluaineiston analysointimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tuloksia käsiteltiin kolmen analyysissa nousseen teeman avulla, jotka ovat yhteistyökumppanit jääkiekon liiketoiminnassa, myyntityö jääkiekko-organisaatiossa nyt ja tulevaisuudessa sekä myynnin ja markkinoinnin yhteistyö, jonka alaotsikkona on tarinallistaminen urheiluliiketoiminnassa. Teemat mukailivat opinnäytetyön perustana toiminutta teoriaviitekehystä, jonka avulla aineistoa analysoitiin tunnistettujen teemojen ja trendien perusteella.
Tutkimuksen avulla onnistuttiin selvittämään myyntityöhön vaikuttavia trendejä, tulevaisuuden näkymiä ja niiden vaikutuksia jääkiekon parissa toimivien myyjien työhön. Tutkimuksessa selvisi, että urheiluorganisaatioiden asiakkaiden tarpeet ovat muuttumassa ja asiakkaat haluavat jatkossa yhteistyöltä konkreettisempia hyötyjä, kuten suoria liidejä ja kauppaa urheiluorganisaation verkoston sisältä. Asiakkaiden muuttuvia tarpeita ohjaavat myös erilaiset trendit. Tutkimuksen perusteella selvisi, että myyjien ja urheiluseurojen vaatimustaso tulee tulevaisuudessa nousemaan, jotta pystytään vastaamaan asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin.