Oulun Infra -liikelaitoksen ajoneuvo- ja työkonekaluston kalustosuunnitelma vuosille 2022-2026
Melamies, Sami (2022)
Melamies, Sami
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013050
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013050
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Oulun kaupungin Infra -liikelaitos. Tarkoituksena oli selvittää ja nostaa jo käytössä olevan kaluston käyttöastetta, mikä johtaisi ulkoisen yksityisen kaluston ostopalvelujen vähentymiseen ja tästä seurauksena konsernitasolla saavutettuun kustannussäästöön. Työssä tutkittiin käyttöasteen lisäksi kalustosta syntyviä kustannuksia ja sen strategista merkitystä. Tältä pohjalta luodaan kalustosuunnitelma vuosille 2022-2026. Työssä keskityttiin hankintahinnalta kalliimpaan kalustoon, joten tutkimukseen valikoitui niin sanottu raskaampi kalusto, jota ovat kuorma-autot, pyöräkuormaimet mukaan lukien traktorit ja tiehöylät.
Teoriaosassa keskityttiin kirjalliseen sekä internetin tarjoamaan luotettavaan tutkimusmateriaaliin. Kaluston käytöstä vastaaville työnjohtajille lähetettiin sähköpostilla Webropol-kysely, jolla kalustoa koskevia vaatimuksia selvitettiin. Tämän lisäksi tehtiin vapaamuotoinen puolistruktuurinen teemahaastateltu päällikkötason henkilöille. Olennaisessa asemassa työn käytännöntutkinnassa olivat Infrassa käytössä oleva Lahikainen kuljetus- ja korjaamo-ohjelmat sekä Infran sisäiset tiedostot. Maxtechin tuntienhallintaohjelmalla pystyttiin selvittämään ajoneuvojen paikannintoiminnon avulla käyttötunnit niille ajoneuvoille, joissa ei tuntimittausta normaalisti käytetä, muun muassa kuorma-autokalustolle.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin Excel-muotoon kerätty data käyttöasteesta, ajetuista kilometreistä tai tunneista, käyttökustannuksista, strategisesta merkityksestä ja iästä. Kalustoasuunnitelmat tehtiin vuosille 2022–2024.
Kaluston käytön tehostamiseksi tulisi Infralla olla kalustosta vastaava henkilö, jonka tehtäviin kuuluisi kaluston välityksen lisäksi lakisääteisistä tarkastuksista huolehtiminen.
Opinnäytetyötä on mahdollista käyttää pohjana tulevia hankintoja tehdessä.
Teoriaosassa keskityttiin kirjalliseen sekä internetin tarjoamaan luotettavaan tutkimusmateriaaliin. Kaluston käytöstä vastaaville työnjohtajille lähetettiin sähköpostilla Webropol-kysely, jolla kalustoa koskevia vaatimuksia selvitettiin. Tämän lisäksi tehtiin vapaamuotoinen puolistruktuurinen teemahaastateltu päällikkötason henkilöille. Olennaisessa asemassa työn käytännöntutkinnassa olivat Infrassa käytössä oleva Lahikainen kuljetus- ja korjaamo-ohjelmat sekä Infran sisäiset tiedostot. Maxtechin tuntienhallintaohjelmalla pystyttiin selvittämään ajoneuvojen paikannintoiminnon avulla käyttötunnit niille ajoneuvoille, joissa ei tuntimittausta normaalisti käytetä, muun muassa kuorma-autokalustolle.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin Excel-muotoon kerätty data käyttöasteesta, ajetuista kilometreistä tai tunneista, käyttökustannuksista, strategisesta merkityksestä ja iästä. Kalustoasuunnitelmat tehtiin vuosille 2022–2024.
Kaluston käytön tehostamiseksi tulisi Infralla olla kalustosta vastaava henkilö, jonka tehtäviin kuuluisi kaluston välityksen lisäksi lakisääteisistä tarkastuksista huolehtiminen.
Opinnäytetyötä on mahdollista käyttää pohjana tulevia hankintoja tehdessä.