Kristillisyyden näkyminen Tampereen kristillisen koulun koulukuraattorin työssä
Halme, Krista (2022)
Halme, Krista
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013098
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013098
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Krista Halme
Kristillisyyden näkyminen Tampereen kristillisen koulun koulukuraattorin työssä
Sivut 48 ja liitteet 4
Kevät, 2022
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Tämän tutkimuspainotteisen opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, miten kristillisyys näkyy Tampereen kristillisen koulun koulukuraattorin työssä ja lisäksi antaa kristilliselle koululle tarpeellista tietoa oppilaiden ja koulukuraattorin näkemyksestä kristillisyydestä voimavarana. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään millaisista asioista oppilaat tulevat koulukuraattorin vastaanotolle. Aineiston keruussa käytettiin sekä laadullisen että määrällisen tutkimusmenetelmän yhdistelmää.
Tutkimuksen ensimmäinen osa toteutettiin kvantitatiivisella menetelmällä lähettämällä sähköinen Webropol-kyselylomake kristillisen koulun 9.-luokkalaisille. Kyselyn avulla selvitettiin, kokevatko kristillisen koulun oppilaat kristillisyyden voimavarana koulun arjessa sekä oppilaiden mielipiteitä koulukuraattoripalveluista ja palvelun käytöstä. Tutkimuksen toinen osa toteutettiin puolistrukturoidulla haastattelulla, jossa haastateltiin Tampereen kristillisen koulun koulukuraattoria sekä Tampereen peruskoulun viittä koulukuraattoria. Tavoitteena oli selvittää kristillisen koulun koulukuraattorin antamaa kristillistä ja henkistä tukea sekä kunnallisen peruskoulun koulukuraattorien antamaa henkistä eli psyykkistä tukea. Lisäksi haastattelulla selvitettiin koulukuraattorien työtä sekä sen sisältöä.
Kyselyn pohjalta voitiin päätellä, että suurin osa kristillisen koulun 9.-luokkalaisista piti kristillisyyttä voimavarana koulun arjessa ja juhlassa. Lisäksi oppilaat kokivat kristillisyyden näkyvän riittävästi koulun arjessa. Kristillisen koulun koulukuraattorin työssä kristillisyys näkyy oppilaan kristillisyyden tukemisena, mikäli oppilas haluaa ottaa asian puheeksi. Alle puolet vastaajista tiesi kuka on koulun koulukuraattori ja miten tavoittaa hänet. Tämän opinnäytetyön tutkimusten perusteella jatkotutkimus- tai kehittämishankkeena voisi olla laajempi koulukuraattoripalvelujen esittely oppilaille esimerkiksi oppaan muodossa tai kouluissa laajempi koulukuraattoripalvelujen esille tuominen. Koulukuraattoreiden olisi hyvä olla näkyvämmässä roolissa kouluissa, jotta oppilaat löytävät hänet ja pääsisivät matalalla kynnyksellä tapaamaan koulukuraattoria.
Asiasanat: koulukuraattori, hengellisyys, henkinen tuki, kristillinen kasvatus
Krista Halme
Kristillisyyden näkyminen Tampereen kristillisen koulun koulukuraattorin työssä
Sivut 48 ja liitteet 4
Kevät, 2022
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Tämän tutkimuspainotteisen opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, miten kristillisyys näkyy Tampereen kristillisen koulun koulukuraattorin työssä ja lisäksi antaa kristilliselle koululle tarpeellista tietoa oppilaiden ja koulukuraattorin näkemyksestä kristillisyydestä voimavarana. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään millaisista asioista oppilaat tulevat koulukuraattorin vastaanotolle. Aineiston keruussa käytettiin sekä laadullisen että määrällisen tutkimusmenetelmän yhdistelmää.
Tutkimuksen ensimmäinen osa toteutettiin kvantitatiivisella menetelmällä lähettämällä sähköinen Webropol-kyselylomake kristillisen koulun 9.-luokkalaisille. Kyselyn avulla selvitettiin, kokevatko kristillisen koulun oppilaat kristillisyyden voimavarana koulun arjessa sekä oppilaiden mielipiteitä koulukuraattoripalveluista ja palvelun käytöstä. Tutkimuksen toinen osa toteutettiin puolistrukturoidulla haastattelulla, jossa haastateltiin Tampereen kristillisen koulun koulukuraattoria sekä Tampereen peruskoulun viittä koulukuraattoria. Tavoitteena oli selvittää kristillisen koulun koulukuraattorin antamaa kristillistä ja henkistä tukea sekä kunnallisen peruskoulun koulukuraattorien antamaa henkistä eli psyykkistä tukea. Lisäksi haastattelulla selvitettiin koulukuraattorien työtä sekä sen sisältöä.
Kyselyn pohjalta voitiin päätellä, että suurin osa kristillisen koulun 9.-luokkalaisista piti kristillisyyttä voimavarana koulun arjessa ja juhlassa. Lisäksi oppilaat kokivat kristillisyyden näkyvän riittävästi koulun arjessa. Kristillisen koulun koulukuraattorin työssä kristillisyys näkyy oppilaan kristillisyyden tukemisena, mikäli oppilas haluaa ottaa asian puheeksi. Alle puolet vastaajista tiesi kuka on koulun koulukuraattori ja miten tavoittaa hänet. Tämän opinnäytetyön tutkimusten perusteella jatkotutkimus- tai kehittämishankkeena voisi olla laajempi koulukuraattoripalvelujen esittely oppilaille esimerkiksi oppaan muodossa tai kouluissa laajempi koulukuraattoripalvelujen esille tuominen. Koulukuraattoreiden olisi hyvä olla näkyvämmässä roolissa kouluissa, jotta oppilaat löytävät hänet ja pääsisivät matalalla kynnyksellä tapaamaan koulukuraattoria.
Asiasanat: koulukuraattori, hengellisyys, henkinen tuki, kristillinen kasvatus